• Låt Haninges skolkök laga god och näringsriktig mat till våra äldre

Haninge står inför stora utmaningar inom äldreomsorgen. Vi blir allt fler äldre i kommunen som inom de närmsta åren förväntas nyttja äldreomsorg. Det behövs därför nytänkande och fler alternativa lösningar på de demografiska utmaningar som vår kommun står inför inom äldreomsorgen i stort.

Kristdemokraterna i Haninge har nyligen presenterat ett förslag om att Haninges duktiga lokala skolkök som premierats vid flertalet tillfällen ska laga mat åt hemtjänsten för de pensionärer som önskar beställa matlåda.  Vi Kristdemokrater värnar om att mat lagas nära människorna och att den tillåts dofta och smaka som god mat ska göra.

Det finns en rad fördelar med att skolköken lagar mat till våra äldre vad gäller ekonomi, logistik, samordning och stordriftsfördelar vid inköp av matprodukter. Haninges äldre förtjänar god och näringsriktig mat. Vi kommer från Kristdemokraternas sida presentera fler skarpa förslag för hur äldreomsorgen kan förbättras i Haninge.

Kristdemokraternas motion går att utläsa i sin helhet nedan:

Låt skolköken laga god och näringsriktig mat till äldre

Haninges skolkök har premierats för sin fina mat. Viss tid har också allmänheten getts möjlighet att besöka skolrestaurangerna för att äta och smaka den goda maten. I kommunen har vi en koststrateg och vi har ett samarbete med Nestor om god och näringsriktig mat för våra äldre.

Vi Kristdemokrater ser gärna att mat lagas nära människorna och att den tillåts dofta och smaka som god mat ska göra. Vi föreslår därför att Haninges duktiga lokala skolkök lagar mat åt hemtjänsten för de pensionärer som önskar beställa matlåda.

Haninge kommun har idag ett avtal med företaget Sodexo vad gäller hemsänd mat. Enligt äldreförvaltningen är antalet pensionärer som köper matlåda varje månad är ungefär 150-160 stycken. Kostnaden för varje matlåda är drygt 60 kr, inklusive moms.  Pensionären betalar 40 kr för varje matlåda som han eller hon erhåller från Sodexo, därutöver är drygt 20 kr subventionerat från Haninge kommun. Om 150 pensionärer skulle beställa en matlåda per dag (lunch eller middag) skulle kommunens kostnad för subventioner uppgå till nästan 1,2 miljoner kronor per år.  Än så länge är det i snitt/vecka färre personer som beställer matlåda, då många äter i samband med en daglig verksamet.

Skolmaten för Haninges elever kostar ca 9-12 kr/portion. Det finns ofta två rätter att välja mellan och maten lagas dagsfärskt. Kommunens kompetenta skolkökspersonal skulle med stöd av koststrategen och Nestor kunna erbjuda väl anpassad kost för våra äldre. Och istället för att få hela veckans matlådor levererade på en gång, skulle den äldre kunna få dagsfärsk mat.

Andra kommuner som både lagar mat till äldre personer och skolelever är bland annat Tierp och Gnesta. Båda dessa kommuner har kunnat uppvisa en rad fördelar vad gäller ekonomi, logistik, samordning och stordriftsfördelar vid inköp av matprodukter med att skolköken lagar mat till både äldre och skolelever.

Då Kristdemokraterna snarast vill se att matlådor inom hemstjänsten ska upphandlas enligt LOV, skulle ovanstående förslag också kunna utgöra kommunens ”egen regi-alternativ”.

Kristdemokraternas förslag till kommunfullmäktige

Kommunfullmäktige beslutar

1. Ge äldrenämnden i uppdrag att, tillsammans med skolnämnderna, arbeta fram en plan för hur skolköken ska kunna laga mat åt hemtjänsten för de pensionärer som önskar matlåda.

1. Ge äldrenämnden i uppdrag att snarast införa upphandling av matlådor för äldre inom hemtjänsten enligt LOV.

Marie Litholm, (KD)                                     Suzanne ’’ Kickan ’’ Enman, (KD)