• Mottagande av nyanlända med både hjärta och hjärna

hjarta-och-hjarna

På dagens kommunstyrelsesammanträde den 21 november kommer Kristdemokraterna tillsammans med Liberalerna och den politiska ledningen (S,C,MP) att besluta om att Haninge ska uppföra 368 tillfälliga bostäder till nyanlända med uppehållstillstånd. Detta för att kunna möta upp för det antal vi i Haninge har blivit tilldelade. Det som har varit centralt för oss kristdemokrater är att bostäderna också kommer att kunna hyras ut till andra, i första hand  till ungdomar som är skrivna i kommunen. Vi kristdemokrater är med och tar ansvar för att nyanlända ska ges en chans att komma igång med sitt liv i Sverige, och samtidigt ser vi till att bostadsbristen i Haninge och Stockholms län minskar.

I samband med att detta beslutas i kommunstyrelsen,  så har Kristdemokraterna tillsammans med L, MP, C och S  skrivit en gemensam debattartikel där vi gemensamt belyser att det behövs regelförändringar för att kunna färdigställa bostäder snabbare, däribland de med tidsbegränsat bygglov, för nyanlända.  Vi har också skrivit ett öppet brev till Peter Eriksson (MP), bostads-och digitialiseringsminister och Ylva Johansson (S), arbetsmarknadsminister, där vi betonar det som framgår i debattartikeln.

Kristdemokraterna kommer under dagens kommunstyrelsesammanträde att lämna ett särskilt yttrande där vi förklarar mer utförligt  vårt ställningstagande om att uppföra 368 stycken tillfälliga bostäder.

Kristdemokraternas särskilda yttrande och den gemensamma debattartikeln går att utläsa nedan:

Plan för anskaffning av bostäder till av staten anvisade nyanlända med uppehållstillstånd.
    Kommunstyrelsen
    2016-11-21

Haninge och Sverige står inför enormt stora utmaningar vad gäller mottagande av nyanlända inom de kommande åren. Detta kommer att ställa stora krav på flera av kommunens verksamheter, detta gäller inte minst Haninges förmåga att ordna fram bostäder åt nyanlända samtidigt som kommunen redan växer kraftigt.

Haninge är en av de kommuner i Stockholmsregionen som byggde flest bostäder under år 2015. Kristdemokraternas uppfattning är att en hög byggtakt av bostäder i Haninge är en förutsättning för att alla människor ska kunna få en plattform i samhället för att komma till sin rätt, så även nyanlända.

I första hand anser Kristdemokraterna att bostäder för nyanlända ska sökas genom socialnämndens lägenhetspool, genom inhyrning av enskilda lägenheter i det befintliga beståndet eller via privatpersoner. Vi är kritiska till inköp av bostadsrätter och förhyrning i nyproduktioner. Vi säger nej till att erbjuda nyanlända plats på vandrarhem eller hotell. Det är tveksamt om det räknas som ett eget boende och kan förhindra att den nyanlände får börja sin etablering genom Arbetsförmedlingen. Därigenom ges inte heller full ersättning för boendet såsom tänkt. I detta fall är det bättre att den nyanlände bor kvar på anläggningsboendet i väntan på egen bostad.

Kristdemokraterna anser dock att uppförande av tillfälliga bostäder kan vara en viktig del i detta akuta skede för att ge nyanlända en chans att snabbast möjligt påbörja sin etablering i Sverige.

Plan- och byggregler samt Länsstyrelsens agerande gör det svårt för kommunerna att klara av den akuta situationen att ordna bostäder åt det antal nyanlända som ålagts kommunen att ta emot. Den plan som kommunstyrelseförvaltningen arbetat fram gällande uppförande av bostäder med tidsbegränsat bygglov, kan komma att försenas eller omintetgöras på grund överklaganden eller av nekande från Länsstyrelsen. Detta särskilt innan ny lagstiftning trätt ikraft, vilket förväntas ske till sommaren 2017. Med det perspektivet anser Kristdemokraterna att socialnämnen och kommunstyrelsen ska gå vidare och planera för tillfälliga bostäder utifrån kommunstyrelseförvaltningens förslag, men inte göra några bindande upphandlingar eller lägga ut kostnader på sådant som sedan riskerar att avslås av högre instans, som Länsstyrelsen. Vid det scenario där kommunen eventuellt nekas att låta uppföra bostäder med tidsbegränsat bygglov, så kommer kommunen heller inte att kunna ta emot det anvisade antalet nyanlända.

Vi tycker också att det är viktigt att andra människor ges möjlighet att på likvärdiga villkor ansöka om bostäder i dessa områden, vilket även framgår i förvaltningens underlag till beslut.

”Kommunstyrelseförvaltningen bedömer att det är en fördel om även andra grupper av boende ges möjlighet att flytta in. En blandning av boende med olika bakgrunder och samspel mellan människor är generellt positivt för samhällsutvecklingen. Det ligger närmast till hands att upplåta en del av bostäderna som ungdomsbostäder.”

Kristdemokraterna är positiva till att låta Haninge Bostäder AB kunna förmedla lägenheter i det tillfälliga beståndet till bostadssökande i bolagets kö.

De ekonomiska konsekvenserna av mottagandet av nyanlända är inte helt enkelt att beräkna, vilket är viktigt poängtera.  Därför vill vi belysa att det sker ett aktivt arbete där man bevakar hur olika omvärldshändelser kan påverka kostnaderna för mottagandet av nyanlända för Haninge kommun. Det är självklart av stor vikt att följa kommunens ekonomi kring kostnader för etableringen av nyanlända samt utveckling av försörjningsstödet. Så även att samarbeta med Arbetsförmedlingen och Samordningsförbundet Östra Södertörn med flera, för att de nyanlända så snabbt som möjligt ska komma i egen försörjning och på allvar kunna starta sitt nya liv i Sverige.

Öppet brev från Kristdemokraterna, Liberalerna, Centerpartiet, Miljöpartiet och Socialdemokraterna går att utläsa nedan:

Behov av snabbare hantering av förenklingar gällande bostäder till av staten anvisade nyanlända med uppehållstillstånd

Haninge är en växande kommun där vi tack vare bred politisk samsyn nu lyckas bygga rekordmånga bostäder. Under 2015 var vi den kranskommun i Stockholms län som byggde flest bostäder av alla, 891 stycken, och vi har under de senaste 12 månaderna gett startbesked för över 1 000fler . Vi är en kommun som vill bygga för alla. Små och stora lägenheter, hyresrätter och bostadsrätter samt nya villor. Haninge kan därmed sägas vara en ledande tillväxtkommun som går i bräschen för att bygga bort bostadsbristen i Stockholmsregionen.

Den nya lagen som gäller för mottagande av nyanlända med uppehållstillstånd innebär att Haninge ska ordna bostäder åt 253 respektive 359 nyanlända år 2016 och 2017. Detta är, trots det stora bostadsbyggandet, en väldigt stor utmaning för Haninge men till skillnad från vissa andra kommuner har vi för avsikt att anstränga oss för att klara av det.

I huvudsak har kommunens strategi hittills varit att fokusera på att införskaffa lägenheter till lägenhetspoolen genom friställande av lägenheter som kommunen hyr eller äger idag och som inte används till bostadsändamål. Kommunen har också införskaffat lägenheter genom inhyrning av lägenheter i hyreshus som uppförs genom nyproduktion i kommunen. Kommunen hyr också bostäder via privatpersoner. Arbetet hittills har gett goda men långt ifrån tillräckliga resultat för att möta det behov som finns. Vi kommer att fortsätta arbetet med vår bostadsstrategi i sin helhet, men givet förutsättningarna tvingas vi nu även i Haninge att på allvar, trots vårt stora byggande, se på möjligheterna att uppföra bostäder på tidsbegränsat bygglov

Därför har det genomförts en inventering i kommunen efter lämpliga platser och vi har funnit ett antal platser där vi avser att med tidsbegränsade bygglov möjliggöra uppförandet av tillfälliga bostäder. Vi ser att dessa bostäder kommer att kunna användas både för ungdomar som är folkbokförda i Haninge kommun och för av staten anvisade nyanlända med uppehållstillstånd. Dessa tillfälliga bostäder är en av de saker som kan bidra till att brygga över bostadsbristen i Stockholmsregionen som kan sägas ligga till grund för utmaningen att på ett bra sätt kunna klara av vår uppgift när det gäller bostäder för de nyanlända som anvisas till kommunerna. I början av året färdigställdes 180 ungdomsbostäder i Handen med tillfälliga bygglov och vår erfarenhet av detta är positiv men det finns saker i processen som behöver förenklas.

I samma andetag som vi försöker hitta olika sätt att lösa frågan om bostäder för nyanlända kan vi också notera att kommunens kostnad för försörjningsstöd riskerar att öka då etableringsersättningen inte alltid räcker till både hyra, mat och andra levnadsomkostnader. Detta då vi i storstadsområdena ofta blir hänvisade till det som finns tillgängligt i den ofta betydligt dyrare nyproduktionen. Därför är det av största vikt att i detta hänseende komma till rätta med nivån på etableringsersättningen.

När kommuner likt Haninge anstränger sig för att klara av det här är det rimligt att staten och regeringen gör detsamma. Sveriges kommuner och landsting presenterade i somras förslag på olika förenklingar av tillfälliga bygglov i syfte att underlätta för kommuner att tillgodose de behov som finns. Regeringen har som vi förstår det ställt sig positiv till detta men har en tidsplan för förfarandet som Sveriges kommuner och landsting anser vara alltför lång, även vi i Haninge anser att det är mycket angeläget att regeringen och riksdagen snabbar på processerna så att de behövliga regelförenklingarna kommer på plats fortast möjligt. Vi vädjar därför till regeringen att skyndsamt ompröva och påskynda tidsplanen då dessa regelförenklingar behöver kunna träda i kraft så snabbt som möjligt. Det hade underlättat vårt och många andra kommuners arbete.

Haninge är en kommun som står öppen mot sin omvärld och vi vill ta vår del av ansvaret istället för att vända ryggen till. Vi har nu en plan för hur vi ska klara av bostadssituationen som ska verkställas, en plan som har ett brett stöd i kommunfullmäktige. Med denna plan för anskaffning av bostäder till av staten anvisade nyanlända lägger vi politiska skiljaktigheter åt sidan för att samarbeta bortom block- och partigränserna i en tid när mänsklighet och humanistiska värderingar behöver lyftas fram.

Integration är dock mer än bara bostad. Det handlar om allt från utbildning och jobb till möjligheten till ett aktivt föreningsliv. I Haninge vinnlägger vi oss om att inte se detta enbart som en fråga om att snabbast möjligt finna ta över huvudet, uppdraget är större – det handlar om vår gemensamma framtid. Därför satsar vi bland annat på bristyrkesutbildningar i kombination med SFI och det hade varit önskvärt om Arbetsförmedlingen kunnat visa större intresse för detta i akt och mening så att var och en snabbare ska kunna nå egen försörjning. För att få alla dela att fungera måste vi på olika sätt kunna räkna med ett väl fungerande stöd från riksdag och regering.

Meeri Wasberg
    Gruppledare Socialdemokraterna i Haninge