• Nytt omtag kring äldreboendegaranti

Kristdemokraternas lämnade under mars månad in en motion till Haninges kommunfullmäktige om att utreda förutsättningarna för att införa en äldreboendegaranti för personer över 85 år. Detta förslag uppmärksammades även i tidningen Mitt i Haninge den 16 mars.

När förvaltningen skulle utreda förutsättningarna för att införa äldreboendegaranti  för personer över 85 år konstaterade man att en person inte kan bli beviljat bistånd på särskilt boende med enbart ålder som grund, vilket framgår i 4. Kap 1 § SoL.  Vi kristdemokrater tycker att lagstiftningen bör ändras inom detta område, och att man ska kunna bli beviljat bistånd på särskilt boende med ålder som grund.

Kristdemokraterna föreslog på kommunstyrelsens sammanträde den 21 november att Haninge kommun ska skriva i sina riktlinjer att personer som är över 85 år som vill ha ökad trygghet i sin vardag ska erbjudas plats på särskilt boende. På detta sätt blir hög ålder en parameter i biståndsbedömningen, utan att det strider mot det som anges i 4. Kap 1 § SoL. Detta förslag valde Socialdemokraterna att ta in till beredning inför nästa kommunstyrelsesammanträde.

Kickan

-Det är glädjande att Socialdemokraterna tittar närmare på vårt nya förslag kring äldreboendegaranti. Vi kristdemokrater kommer att göra vårt yttersta för att hög ålder ska vara en del av biståndsbedömningen när man söker plats på särskilt boende, säger Suzanne ”Kickan” Enman (KD), 2 vice ordförande i äldrenämnden

Kristdemokraternas förslag på hur ett införande av äldreboendegaranti kan införas i Haninge går att utläsa i sin helhet nedan:

• 306 – Motion från Marie Litholm (KD) och Suzanne Enman (KD) om att införa äldreboendegaranti.
      Kommunstyrelsen
      2016-11-30

I underlaget till beslutet för denna motion hänvisar förvaltningen till bestämmelsen i 4. Kap 1 § SoL där det framgår att man inte kan bli beviljat bistånd på särskilt boende med enbart ålder som grund.  Hjälp och stöd enligt 4 kap. 1 § SoL förutsätter att det finns individuella behov hos den sökande som behöver tillgodoses och som inte kan tillgodoses av den sökande själv eller på något annat sätt.

I till exempel Danderyds kommun har man skrivit i sina riktlinjer för handläggning av bistånd enligt socialtjänstlagen att personer över 90 som vill ha ökad trygghet i sin vardag ska erbjudas plats på särskilt boende.  På detta sätt blir hög ålder en parameter i biståndsbedömningen, utan att det strider mot det som anges i 4. Kap 1 § SoL.

I vår motion önskade vi utreda en äldreboendegaranti och få förslag på hur detta skulle kunna införas. Danderyd visar på ett exempel.

Förslag till beslut

1. Ge äldrenämnden i uppdrag att revidera riktlinjerna för handläggning enligt socialtjänstlagen med följande skrivelse kring särskilt boende:’’Behovet av särskilt boende ska grunda sig på en helhetsbedömning där den enskildes situation vägs samman med fysiska, psykiska, sociala, existentiella och medicinska behov. Personer som är över 85 år och behöver ökad trygghet i sin vardag, ska erbjudas plats på särskilt boende’’.

Därmed anses motionen bifallen.

___________________________________
    Marie Litholm (KD)