• Rudanskolan uppvisar högst betygsresultat av kommunens skolor

Under de senaste dagarna har betygsresultaten för Haninges kommunala presenterats. Betygsresultaten sjunker stadigt, och utvecklingen är speciellt oroväckande i Brandbergsskolan där endast 21 % av eleverna uppnår målen i samtliga ämnen.

Rudanskolan i Haninge som ägs och drivs av friskoleföretaget Pysslingen, är den skola som uppvisar högst betygsresultat för höstterminen årskurs. Det är 89 % av eleverna på Rudanskolan i åk 9 under höstterminen 2016 som uppnår målen i samtliga ämnen, jämfört med de kommunala skolorna i kommuen där endast 54 % av eleverna klarar har godkända betyg i alla skolämnen.

En viktig förutsättning för att vända den negativa resultatutvecklingen i Haninges skolor är att det uppförs fler friskolor i kommunen.  Åbyskolan och Runstensskolan som idag är kommunala skolor, kommer att rivas inom de närmsta åren, vill vi ska tas över av en extern aktör. Vi anser också att en fristående aktör ska ta över Brandbergsskolan, som under flera års tid har haft stora ekonomiska svårigheter och betygsresultat som har varit under all kritik.

– Jag är oerhört glada över den fina resultatutvecklingen som Rudanskolan uppvisar. Vi kristdemokrater kommer att fortsätta  arbeta för att fler friskolor etablerar sig i kommunen och att familjers valfrihet ökar inom skolområdet, avslutar Martin Strömvall (KD)