• Socialdemokraterna säger nej till lärarsekreterare

Under grund- och förskolenämndens sammanträde den 2 november lämnade Trepartialliansen (KD, L och M) ett gemensamt förslag om att avsätta pengar för en pilotverksamhet för några skolor som vill satsa på lärarsekreterare för att avlasta lärarnas administrativa arbetsbörda.  Tyvärr så valde Socialdemokraterna, Centerpartiet och Miljöpartiet att avslå  Trepartialliansens förslag.

Från Trepartialliansen lyfte vi fram i vårt förslag på nämnden att pilotverksamheten för lärarsekreterare ska finansieras genom medel ur lågstadielyftet. Inför läsåret 2016/2017 beviljades Haninge kommun cirka 15,5 mnkr ur lågstadielyftet. Med en genomsnittslön på 22 000 kr skulle det räcka till cirka 40 nya lärarsekreterare i våra lågstadieskolor. Vi lyfte också fram att skolor i socioekonomiskt svaga områden med låga elevresultat ska ges förtur till pilotverksamheten.

14885732-695468943942528-875044811-n
    -Att minska lärarnas administrativa arbetsbörda är en av de viktigaste åtgärderna för att vända resultatutvecklingen i Haninges skolor. Därför är det djupt beklagligt att Socialdemokraterna valde att rösta nej till Kristdemokraternas och Trepartialliansens förslag om att införa lärarsekreterare, säger Martin Strömvall (KD)