• Socialdemokraterna bortprioriterar särbegåvade elever

Under måndagens kommunstyrelsesammanträde behandlades Kristdemokraternas motion om att göra en kartläggning kring hur särbegåvade elever har det i Haninges skolor Den politiska ledningen i Haninge – Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Centerpartiet – röstade nej till Kristdemokraternas förslag.

Våra skolor ska ge kunskaper och färdigheter så att alla elever, oavsett förutsättningar, ges möjlighet till maximal utveckling. Detta är en förutsättning för att kunna skapa en ökad likvärdighet inom Haninges skolor och framförallt för att kunna vända den negativa resultatutvecklingen.

I Haninge görs det en rad olika satsningar på elever med särskilda behov, men de elever som är särbegåvade och högpresterande är idag bortglömda i Haninges skolor och ges inte det stöd som de förtjänar. Kristdemokraternas uppfattning är att det behövs en handlingsplan för att skapa en ökad medvetenhet kring särbegåvade elever, och även hur man på bästa möjliga sätt kan anpassa undervisningen för dessa elever. För att skolresultaten på sikt ska kunna förbättras i Haninges skolor, så behövs det en tydlig strategi för hur man arbetar med denna grupp av elever.

Det finns mycket forskning som visar att det är viktigt att särbegåvade elever ges utmaningar i skolarbetet utifrån sina egna styrkor och färdigheter. I vissa fall har särbegåvade elever svårt att följa skolans och lärarens ritualer. De har en tendens att ifrågasätta läraren och undervisningen på ett provocerande sätt, vilket ställer stora krav på lärarna och skolan.

Kristdemokraternas förslag om att göra en kartläggning kring de särbegåvade elevernas situation i Haninge avgörs slutligen  den 18 april när Haninges kommunfullmäktige ska fatta beslut.