• Socialdemokraterna bryter mot kommunal praxis

Kristdemokraterna vill att äldre över 85 år ska har rätt att få plats på äldreboende om de så önskar. Under äldrenämndens sammanträde 2016-02-24 lämnade Trepartialliansen (KD, M, L) ett gemensamt ledamotsinitiativ där man föreslog att nämnden skulle få en redogörelse för hur kostnaderna beräknas bli om en äldreboendegaranti införs för personer över 85 år.

Det normala när en ny fråga väcks i en nämnd är att den går till beredning för hantering på ett kommande möte. Den politiska ledningen röstade dock nej till ta in frågan till beredning. Detta är ett anmärkningsvärt agerande av Socialdemokraterna, då agerandet strider mot kommunal vedertagen praxis kring hanteringen av ledamots rätt att ta initiativ enligt kommunallagen kapitel 4 §17.

Vid nämndens sammanträde var det till och med oklart hos den politiska ledningen vad ett ledamotsinitiativ är samt vilket regelverk som gäller för hur ett ledamotsinitiativ kan väckas i en nämnd.

image

– Jag tycker det är tråkigt för Haninges äldre att den politiska ledningen inte ens väljer att låta detta ärende beredas. För mig och Kristdemokraterna är det viktigt att våra äldre ska kunna åldras i trygghet ha vetskap om att de har en säkrad plats på äldreboende på ålderns höst om de känner oro för att bo ensamma hemma. Därför ville vi se över möjligheterna att införa en äldreboendegaranti för personer över 85 år, avslutar Suzanne ”Kickan” Enman (KD), 2:e vice ordförande i äldrenämnden.