• Sviket vallöfte från Socialdemokraterna om minskade barngrupper

Skolverket har nu släppt sin senaste statistik som visar hur stora barngruppsstorlekarna i landets förskolor har varit under år 2016. Inte sedan år 1992 har barngrupperna i förskolan varit så små som nu bland Sveriges kommuner.  I Haninge ser vi däremot att utvecklingen går åt motsatt riktning med fortsatt stora barngrupper.

Barngruppsstorlekarna minskar bland Sveriges förskolor och under 2016 var det i genomsnitt 15,9 barn i varje barngrupp jämfört med 16,7 barn år 2015. Haninge visar en motsatt utveckling där det går 17,5 barn i varje barngrupp jämfört med 2015 när det var 17,4 i genomsnitt i varje barngrupp.  Den senaste statistiken från Skolverket visar också att småbarngruppsstorlekarna i Haninge låg på 14,9 barn i varje barngrupp. Bland Sveriges kommuner var genomsnittet 12,8 barn i varje barngrupp.

Socialdemokraterna lovade Haningeborna inför valet 2014 att man skulle minska barngruppsstorlekarna. Detta löfte kommer med största sannolikhet att inte infrias. Det är djupt bekymrande att den politiska ledningen i Haninge – Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Centerpartiet – inte har lyckats redovisa några riktade satsningar för att kunna stävja de alldeles för stora barngrupperna i Haninge.

Vi har från Kristdemokraterna presenterat en rad olika förslag för att minska barngruppsstorlekarna. Vi vill b.la införa 25 timmar förskola i veckan för barn med föräldrar som är arbetslösa eller förlädralediga, istället för 30 timmar som reglerna är idag. Dessutom har vi föreslagit att familjedaghem ska uppvärderas i kommunen och att det ska införas en mobil förskola som kan bidra till att barngrupperna inom den traditionella kan minska på sikt.

-Vi ser nu ännu ett sviket vallöfte från Socialdemokraterna om minskade barngruppsstorlekar. När barngruppsstorlekarna över hela Sverige minskar så fortsätter barngrupperna i Haninge att vara alldeles för stora. Det behövs ett nytt politiskt ledarskap för att kunna lösa de utmaningar som råder inom Haninges förskolor, avslutar Martin Strömvall (KD)