• TVÄRVÄNDNING: HEDERSRELATERAT VÅLD PÅ VÄG ATT KARTLÄGGAS

Kristdemokraterna har för ett år sedan lämnat in en motion till Haninges kommunfullmäktige om att kartlägga det hedersrelaterade våldet i Haninge. Vi har tidigare skrivit på vår hemsida att S, C och MP har röstat nej i kommunstyrelsen till vårt förslag kring att göra en kartläggning. Nu verkar det som att den socialdemokratiska kommunledningen har ändrat uppfattning i frågan och avser att stödja Kristdemokraternas förslag kring hedersrelaterat våld.

Under de senaste åren har frågan kring hedersrelaterat våld uppmärksammats på flera håll i Sverige. Kristdemokraternas anser att Haninge som kommun ska ha ett aktivt arbete för att motverka våld i heders namn och få en ökad kunskap samt medvetenhet kring denna fråga. För att komma åt problematiken med hedersrelaterat våld och för att kunna garantera att haningebornas fri- och rättigheter, krävs att vi har information och tillräckligt med kunskap om hur den är beskaffad och att det stora mörkertalet kring hedersvåld synliggörs. Först när vi har en kartläggning av problemen kan vi komma med rätt åtgärder.

Vår motion om hedersrelaterat våld avgörs i Haninges kommunfullmäktige den 6 november.