• Vägen ur fattigdom går inte genom tiggeri

9aa5946c-4dba-4d91-885e-74a10139ec51

Sedan några år har ytor som utgör offentlig plats i Haninge, exempelvis entréer till affärer, centrumanläggningar och andra välbesökta inrättningar, utnyttjats för penninginsamling av tiggare. Detta är en ohållbar situation på lång sikt för Haninge som kommun, och inte minst för tiggarna själva. Därför måste Haninge vara tydlig med att vägen ur fattigdom inte går via tiggeri och vi får aldrig bidra till att uppmuntra människor att söka sig till tiggeri.

Under kommunstyrelsesammanträdet 2015-11-23 hade Kristdemokraterna ett eget yrkande som handlar om hur Haninge kommun ska hantera den nuvarande situationen med tiggeriet.  Detta förslag handlar om att vi från Kristdemokraterna föreslår att Haninges lokala ordningsföreskrifter kompletteras med att ange att det vid vissa gator och entréer ska hållas fritt från insamling av pengar oavsett form, såvida inte tillstånd från polis eller lov från fastighetsägaren erhållits.

Vi vill vara tydliga med att detta förslag inte har prövats rättsligt tidigare.  Dock så har SKL (Sveriges kommuner och landsting) och ett flertal kommunjurister tydligt aviserat att Kristdemokraterna i Haninges förslag om tiggeri är fullt rimligt och bör kunna genomföras.

De som väljer att söka sig till Sverige för att tigga är i många fall inte bara fattiga utan också mycket utsatta. Diskriminering, brist på institutionellt stöd, bristande framtidstro och avsaknad av fungerande lokala civilsamhällen bidrar till utsattheten. Inget av dessa problem avhjälps av tiggeriet, i stället riskerar tiggeriet att bidra till att problemen förvärras och permanentas.  Vi vill även se från Kristdemokraternas sida att det arbetas mer för en mer hållbar situation i hemlandet.