• VÅRT VALLÖFTE OM UTEAVDELNINGAR PÅ HANINGES FÖRSKOLOR BLIR VERKLIGHET

Grund-och förskolenämnden i Haninge ska den 20 september besluta om att införa uteavdelningar på kommunens förskolor i områdena Haga/ Gudö, Västerhaninge Norra samt Skärgården (Dalarö förskola) med verksamhetsstart april 2018. Uteavdelningarna kommer att påminna om konceptet ” ur-och skur” förskolor som redan idag finns i kommunen.

Vi anser att Haninges familjer ska ha stor valmöjlighet för att kunna välja den förskoleform som passar deras önskemål, behov och deras barn bäst. Därför är det väldigt glädjande att det nu införs uteavdelningar på Haninges förskolor för de familjer som önskar den förskoleformen. Införandet av uteavdelningar på kommunens förskolor är också en viktig åtgärd för att på sikt kunna minska barngruppsstorlekarna.

Grund-och förskolenämnden har också tidigare beslutat på initiativ av Kristdemokraterna att införa en förskolebuss i Vega. Detta har införts för att kunna möta den ökade behovet av förskoleplatser i Vega.