Stipendieutdelning

En av höjdpunkterna för regionens kulturnämnd är att dela ut stipendier. I år var det sommarväder då vi genomförde stipendieceremonin i strålande solsken i den vackra trädgården som inramar Gunnebo Slott. Vi har tre former av stipendier, tio fick kulturstipendier, en Skaraborgsstipendiet och 16 personer mottog arbetsstipender.

Regionfullmäktige gav kulturnämnden ett uppdrag att stärka det fria kulturlivet och vi kom fram till att ökning av antalet stipendier var ett bra sätt att uppfylla detta. Vi bra fått bra respons på detta från kulturarbetarna.

Vi hade också under nämndsmötet ett antal projekt som beviljades stöd. Man kan verkligen säga att det sjuder av initiativ och att det finns en enorm kreativitet i regionen. Vi har så många bra kulturarbetare som hela tiden driver utvecklingen framåt. Vi har mycket pengar i vår budget (sverigeledande i det avseendet) men även om vi beviljade 9 mnkr så var ansökningar på 25 mnkr. I praktiken innebär detta att de flesta ansökningar avslås. Trots detta konstaterande får man ändå anse att det är väldigt mycket pengar som kommer olika projekt tillhanda.

Nämnden kommer att träffas nästa gång i augusti och då är kulturutveckling i fokus. Vi har en rad uppdrag till olika verksamheter att förnya inför 2018 och de samtal som vi nu för är väldigt spännande. Mycket sker idag men ändå mer är på gång.

I veckan har vi haft regionfullmäktige och beslutet innebär att kulturbudgeten ökade för 20:e året i följd. Jag gillar att vara kulturpolitiker i Västra Götaland.

Besöksnäringen växer

Vi var häromdagen på en rundtur i Sjuhäradsbygden med styrelsen för Turistrådet Västsverige. Syftet var att möta entreprenörer och se olika besöksmål i Borås med omnejd. Som politiker har vi ofta möten där vi sitter i ett sammanträdesrum och så kommer någon dit och berättar om sin verksamhet. Men ibland vill vi göra tvärtom, vi vill åka ut och se hur det är i deras egen vardag. Det är vanligt att vi som enskilda politiker gör besök eller följer någon medarbetare under en arbetsdag. Men det är inte lika vanligt att hela styrelsen är ute. Nu valde vi, som styrelse, att åka ut och besöka ett antal verksamheter i sydöstra delen av vår region. Det blev en mycket givande dag. Många av besöksnäringens aktörer är personer som driver en verksamhet själva eller har några anställda. Många tar in extra personal under sina säsonger men oftast är det få anställda. Men dessa personer är ofta livsstilsentreprenörer. De brinner för att paddla, baka, servera, vandra, eller har något specialintresse. Men kännetecknande är att de vill ta hand om sina gäster. De vill skapa något annorlunda erbjudande via sina företag. Under vår rundresa fick vi så många exempel på detta.

Bilden ovan är från Kvarnen i Hyssna. Det är ett sågverk som drivs som arbetslivsmuseum och där fanns också en kvarn och en smedja. Dessa byggnader är nu anpassade för besökare och man både få koppla av och ta del av livet som levts av många generationer i Hyssna. En rogivande omgivning och ett mycket gott värdskap. En plats som kan rekommenderas om du vill åka och ta en fika, köpa lokala produkter, ha bröllopsfest, födelsedag eller ha konferens med jobbet.

Det är så spännande att få möta och lyssna till alla de som driver besöksnäringen. Tillsammans utgör de en av Sveriges snabbast växande branscher och många kommer till vårt land för att uppleva natur, kultur och god mat. Dessutom upplever många att det är väldigt tryggt och säkert i Sverige.

Vi ber om stöd

Nu pågår en rådgivande medlemsomröstning bland kristdemokraternas medlemmar. Jag och Isabelle är två av dem som kandiderar till valet 2018. Jag vill vara med på valsedeln till regionfullmäktige och Isabelle på listan till riksdagen. Vi är beredda och satsa inför kommande mandatperiod. Min ambition är att bli regionråd för kristdemokraterna i Västra Götalandsregionen och Isabelle vill representera Skaraborg i riksdagen.

Vi ber om ditt stöd, först nu i medlemsomröstningen och sedan återkommer vi i samband med valet.

Bli medlem

Du är välkommen att bli medlem av Kristdemokraterna. Det finns många anledningar till att teckna ett medlemskap. På så sätt visar du aktivt att du stödjer de värderingar som utgör den kristdemokratiska politiken. Det betyder mycket att människor engagerar sig i politiska partier. Det är ett sätt att värna demokratiska rättigheter. Tyvärr kan vi inte ta demokratin för given. Det är snarare så att den måste ständigt återerövras.

Att vara medlem ger också stora möjligheter att påverka politiken. En del nöjer sig med att stötta via medlemskap, men för andra är det också en ingång för engagemang. Genom sitt medlemskap kan man påverka olika frågor. Att vara engagerad i en lokalavdelning ger gemenskap, insikter i hur samhället fungerar men framför allt en rejäl chans att påverka olika frågor.

En partiavdelning av Kristdemokraterna finns i Skövde och medlemmarna inbjuds ungefär en gång i månaden till träffar. Dessa hålls i regel i Stadshuset och tar upp aktuella frågor som berör kommunen.

I Skaraborg har vi också ett distrikt som hanterar regionala och nationella frågor. Bilden ovan är från ett möte där vår biträdande partisekreterare Peter Kullgren besökte oss. Det mötet handlade bland annat om valet 2018. Något vi arbetar intensivt inför.

Du är mycket välkommen att bli medlem.