Handbok för ordförande

Nu är tredje upplagan av min handbok ”Att vara ordförande och ledare” ute i handeln. Denna bok är nu uppdaterad med nyheterna i kommunallagen och några ny avsnitt har lagts till. Det är så kul med alla positiva kommentarer som jag fått kring råden i boken. Min strävan har varit att ge ut en enkel och jordnära handbok med praktiska tips för en ordförande. Men den kan också läsas av andra personer som är intresserade av mötesteknik. i samband med kurser som jag ger har jag ofta fått frågor om ledarskap. När man väljs som ordförande blir man också en ledare. Därför försöker jag också dela med mig av mina erfarenheter som ledare. Boken är i första hand skriven för den som arbetar med kommunallagen som huvudsaklig lag, men jag försöker att bredda råden och göra några jämförelser med att leda en förening. Under årens lopp har jag varit ordförande i många olika sammanhang. Under många år har jag varit ordförande för Skövde kommunfullmäktige, men har också erfarenhet av att vara ordförande/vice ordförande för aktiebolag, stiftelse, förening, kommunal och regional nämnd, statlig myndighet. Det innebär att de råd jag ger kommer från en rätt bred bakgrund.

Boken kan handlas på nätet eller i din lokala bokhandel. Förlaget är Norstedts Juridik och ISBN är 978-91-39-11563-2

Video på Youtube

Vi skriver artiklar, blir intervjuad och deltar i debatter. Vi försöker att vara aktiva inom många olika områden. Ett sätt, där vi vill presentera vår politik, är via korta videofilmer. Isabelle Waldenvik och jag gör nu även under våren 2018 korta inspelningar kring en rad olika ämnen. Nu sänds en serie på fyra avsnitt där vi berättar om några viktiga kristdemokratiska områden. Del 1 handlar om Familjen. Alla våra filmer sänds på Facebook men ligger också på Youtube. Du hittar den som ”Dialog – Kristdemokrater i Skövde” eller googla på våra namn.

Vi menar att film är ett bra sätt att dels lära känna oss men också presentera några tankar kring vad vi vill. Kristdemokraterna vill vara en röst och står för mycket som andra partier inte tar upp. Familjen är ett sådant område.

Följ oss gärna i ”Dialog”

Första kulturkonventet genomfört

Det blev några mycket bra, men också intensiva dagar, i samband med Folk och Kultur i Eskilstuna. Under fyra dagar har mängder av seminarier genomförts, föreställningar har framförts, samtal i mängder av olika grupper och en rad utställare på plats. Ett stort antal informationsstunder har genomförts och många nya kontakter knöts. Tre av kulturens länssamverkansorgan stod bakom arrangemanget; Länsteatrar, länsmuseer och RMS(Regional Musik i Sverige).

För min del blev det många samtal men också möjlighet att medverka på flera seminarier. Intresset för vad vi gör inom kulturen i Västra Götaland är väldigt stort och många vill möta oss för att höra hur vi har löst olika frågor. Känns som att vi har tätpositionen i Sverige just nu på kulturområdet. Samtidigt så har vi många utmaningar framför oss.

Alla partiledare var inbjudna men endast två dök upp. Statsministern var med genom en video som spelades upp vid invigningen. Två av ministrarna fanns på plats.

Munktellstaden i Eskilstuna är väldigt lämpligt för denna typ av arrangemang där man vill vara i många olika salar samtidigt. Dessutom var samlingarna i intressanta miljöer, som t ex Munktellmuseet. Kommunen har verkligen satsat och runt om området fanns det många nybyggnationer. När allt står klart om några år kan detta bli ett konferenscentrum där man gärna lägger stora event.

Helhetsintrycket av Folk och Kultur blev mycket bra och vi är inbjudna till nästa kulturkonvent om ett år.

Årets retoriker

För tredje gången har Årets Retoriker delats ut av Veteranföreningen i Västra Götalandsregionen. Första gången fick jag äran att ta emot det första priset och förra året fick Jonas Andersson, Liberalerna, det. I år gick priset till Karin Engdahl, regionråd för socialdemokraterna. Karin och jag träffas ofta och har haft ett antal livliga debatter under årens lopp. Veteranerna vill på detta sätt lyfta fram talekonsten och det känns hedrande att få finnas med i en sådan skara. Jonas och jag passade på att gratta Karin och ville också ta en bild på oss tre ”retoriker”.