• Nyhetsbrev vecka 13

Ännu en händelserik arbetsvecka i regionens och kristdemokratins tjänst går mot sitt slut. Några riktigt härligt varma vårdagar inledde veckan, medan svalare och mer nederbördsrikt väder har tagit vid. Det är alltid skönt att få en glimt av det soligare och varmare vårvädret, en påminnelse om att vi går mot ljusare tider. Ungefär som när en opinionsmätning pekar uppåt… 😉 Innan helgledighet tar vid, ska jag som vanligt försöka sammanfatta några av veckans händelser i veckans nyhetsbrev. Trevlig läsning!

Måndagsmöte med direktörsbesök
    Vid veckans första möte, måndagsmöte med ledningarna för Kristdemokraterna och Moderaterna i oppositionskorridoren i regionhusets politikflygel, var det dags för månades möte med direktörstrion Mats Uddin, regiondirektör, Andreas Capilla, regionutvecklingsdirektör och Lena Lundgren, hälso- och sjukvårdsdirektör. Direktörerna gick bland annat igenom en del nyheter inom sina respektive ansvarsområden i den kommande strategiska planen med treårsbudget. Vi fick också möjlighet att prata om en del av de ärenden som är aktuella för beslut vid denna och nästa veckas nämndsammanträden i regionen.

Presidiemöte med Regionutvecklingsnämndens presidium
    På måndagseftermiddagen sammanträdde regionutvecklingsnämndens presidium. Bland annat gästade tjänstemännen Margareta Wandel, strateg inom enheten för kompetensförsörjning och arbetsmarknad, och Annika Larsson, strateg inom folkhälsa, för att prata om arbetet med ett av insatsområdena i nämndens verksamhetsplan för 2017 – en bred överenskommelse mellan Region Östergötland och idéburen sektor vad gäller regionens olika ansvarsområden. Att det blev en bred överenskommelse, och inte enbart kring folkhälsa – som var majoritetens förslag, var tack vare ett yrkande från Kristdemokraterna och Moderaterna i samband med beslut om verksamhetsplanen i höstas.

Seminarium med regeringens utredning om besöksnäring
    I tisdags gästade regeringens utredning om besöksnäring, eller ”En samlad politik för upplevelsebaserad tillväxt” som den formellt heter, Östergötland och Linköping. Utredningen turnerar runt i Sveriges olika regioner för att möta regionala och lokala företrädare för politik, besöksnäringsbolag, aktörer inom näringen o.s.v., i syfte att inhämta synpunkter och förslag. Vid besöket i Östergötland deltog utredningens huvudsekreterare Kristina Algotsson och sekreterare Erika Rosander. Seminariet hölls på Linköpings Slott med landshövding Elisabeth Nilsson som värd. Utöver att utredningen presenterade sitt arbete, gav regionen genom fullmäktigeordförande Eva Andersson (S) och enhetschef Susanne Fredriksson, Visit Östergötland, information om regionens arbete med att ta fram den regionala strategin för besöksnäring, och det pågående arbetet att förverkliga strategin. Utöver Eva och Susanne deltog regionutvecklingsdirektör Andreas Capilla och undertecknad från Region Östergötland.

Gruppmöte med Kristdemokraternas regiongrupp
    På tisdagskvällen var det dags igen för gruppmöte med Kristdemokraternas regiongrupp. Som vanligt inleddes kvällen med nämndvisa gruppmöten tillsammans med våra moderata kollegor. Därefter begav sig den kristdemokratiska gruppen till Östgötatrafikens huvudkontor på Kungsgatan i Linköping, där VD Sofia Melander tog emot. Hon inledde med en intressant dragning av Östgötatrafikens verksamhet, framtidsplaner och utmaningar. De många frågorna och inläggen från gruppmedlemmarna indikerade tydligt engagemanget i trafikfrågorna! Slutligen följde ordinarie gruppmöte, där vi bl.a. hade en hel del kreativa diskussioner kring exempelvis kommande motioner.

Möte med Linköpings Stadsmission
    Onsdagen inleddes med ett möte med Sanna Detlefsen, direktor för Linköpings Stadsmission, på deras kansli på Ågatan i Linköping. Det var jag och Lena Käcker Johansson från Kristdemokraterna och Fredrik Sjöstrand och Ulla Ordell från Moderaterna som deltog i mötet. Bakgrunden var det beslut om Idéburet-Offentligt-Partnerskap (IOP) mellan Region Östergötland och Linköpings Stadsmission avseende vård för papperslösa, som beslutades vid senaste Hälso- och sjukvårdsnämnden. Utifrån det beslutet diskuterade vi bl.a. hur samverkan mellan regionen och stadsmissionen skulle kunna utvecklas inom fler områden. Sanna Detlefsen gav också en aktuell bild av stadsmissionens arbete i stort. Mer på avdelningen kuriosa, konstaterade Sanna att när hon för 14 år sedan började sin första tjänst inom Linköpings Stadsmission, blev hon intervjuad för stadsmissionens dåvarande tidning av dess vikarierande redaktör – Per Larsson…

Sammanträde med Trafik- och samhällsplaneringsnämnden
    På onsdagen sammanträdde trafik- och samhällsplaneringsnämnden. Bland ärendena på dagordningen fanns två remissyttranden på dokument från våra södra grannar, Landstinget i Kalmar län. Det handlade dels om deras förslag till Regionalt Trafikförsörjningsprogram, dels om en Kollektivstrategi 2050. I båda remissvaren yrkade vi genom vår ledamot i nämnden, Nils-Ingvar Graan, på förändrade skrivningar som betonade vikten av gemensamt agerande från våra båda län gentemot Trafikverket för att säkra statliga investeringar och därmed kortare restider på Stångådalsbanan och Tjustbanan. Helt i linje med vår nyligen inlämnade motion om att det är dags för Region Östergötland att prioritera Stångådalsbanan på riktigt. Dessvärre valde majoriteten att avslå vårt yrkande.

Årsmöte med Östergötlands Läns Hemslöjdsförening
    På onsdagskvällen hade jag förmånen att för andra året i rad vara årsmötesordförande vid årsmöte för Östergötlands Läns Hemslöjdsförening. Årsmötet hölls i Hemslöjdens mycket fina historiska lokaler i centrala Linköping. Utöver årsmötesförhandlingar fick två unga stipendiater möjlighet att presentera sina arbeten inom hemslöjdsområdet. Två andra kristdemokrater figurerade också i årsmötet; Lena Käcker Johansson, som valberedningens föredragande och Karin Svensson Nygren, som valdes till ny revisor.

Debattartikel om Stångådalsbanan
    I onsdagens utgåva av Linköpings Tidning/Kinda Posten hade jag och Lena Käcker Johansson en debattartikel utifrån vår motion om att det är dags för Region Östergötland att prioritera Stångådalsbanan på riktigt. Du kan läsa hela debattartikeln här: (http://www.vimmerbytidning.se/debatt/lk-debatt/dags-att-prioritera-stangadalsbanan-pa-riktigt-20170329/)

Sammanträde med Regionutvecklingsnämnden
    I går torsdag var det Regionutvecklingsnämndens tur att sammanträda. På dagordningen fanns bland annat flera informationer, bland annat om olika delar av regionens tillväxtarbete, där Malin Thunborg, enhetschef för kompetensförsörjning och arbetsmarknad, var föredragande. Bland beslutsärendena fanns, liksom hos övriga nämnder, regionens årsredovisning för 2016. Kristdemokraterna och Moderaterna lämnade på det ärendet in en protokollsanteckning, där vi lämnade en del synpunkter på några av de strategiska målen inom regionutvecklingsnämndens ansvarsområde. Det handlade bl.a. om oro för minskade antal utbildningsplatser inom yrkeshögskolan, vilket försvårar matchning på arbetsmarknaden. Vi lyfte också att västra och centrala länsdelen har betydligt lägre tillgång till konserter med Norrköpings Symfoniorkester än den östra länsdelen. Då Scenkonstbolaget, där symfoniorkestern är en del, numera ägs till mer än hälften av regionen, är det en allt viktigare frågare.

Motion inlämnad om vårdval inom ögonsjukvården
    I går lämnade vi också in en motion om att införa vårdval inom ögonsjukvården. Bakgrunden är dels att det är alldeles för långa köer till exempelvis operation av grå starr, dels att nedläggningen av Syncentralen i Norrköping, med samordning av all verksamhet till Linköping, kraftigt har minskat den geografiska tillgängligheten för befolkningen i östra länsdelen till exempelvis vissa undersökningar som syncentralen genomför. I förra veckans nyhetsbrev nämnde jag att jag tillsammans med Monica Holtstad Sandberg och Eva-Britt Sjöberg besökte den fristående kliniken Ögonlasern i Norrköping. Det är en av de verksamheter som finns i Östergötland som skulle kunna bli auktoriserade i ett framtida vårdval i Östergötland. Företaget har en systerklinik i Jönköping, som blivit auktoriserade i det vårdval inom ögonsjukvården, som finns där sedan några år tillbaka. Vi fick med oss våra kollegor i Moderaterna på motionen, och ett pressmeddelande och hela motionen kan du läsa här: (http://wp.kristdemokraterna.se/regionostergotland/infor-vardval-inom-ogonsjukvarden-i-ostergotland/)

Samråd Kultur med kommunerna i Östergötland
    Idag har årets första möte med Samråd Kultur hållits. Regionutvecklingsnämndens presidium träffar kulturansvariga politiker från Östergötlands tretton kommuner. Sedan årsskiftet har de tidigare sakområdessamråden blivit samråd, och delvis nya arbetsformer har inrättats. Bland annat ska varje samråd inrätta ett arbetsutskott, där kommunerna finns representerade. Tidigare har planering och förberedelse på politisk nivå, i princip enbart skett inom regionen. Varje samråd ska också utforma en arbetsplan för sin verksamhet under året. Att diskutera innehållet i kultursamrådets arbetsplan, tog stora delar av dagens möte i anspråk. En återrapport gavs också kring var frågan ligger om samverkan kring barns och ungas tillgång till kultur. Den idé om en regional kulturgaranti för barn och unga, som lanserades när Lars Eklund var kulturansvarig politiker i Regionförbundet, har ännu inte blivit verklighet. Kanske kan det bli aktuellt i någon form innan mandatperioden är slut?

Då återstår bara för mig att önska er alla en riktigt trevlig helg!

Per Larsson
    Oppositionsråd och gruppledare
    Kristdemokraterna i Region Östergötland
    tfn 010-103 72 84 (arb)