• Nyhetsbrev vecka 22

Hej!

Ännu en vecka med rekordvärme och solsken från klarblå himmel varje dag. Även om det tycks ha regnat lite i natt, skulle det vara tacksamt för många med lite mer regn. Och gärna modellen med regn på natten och sol på dagen… På opinionsmätningsfronten kom nyligen en ny mätning från Ipsos, där Kristdemokraterna för första gången på mycket lång tid hamnade över fyraprocentsspärren. Häromdagen var det också uppgång i Inizios mätning, där Kristdemokraternas siffra blev 4,9 procent. På tisdag kommer den stora mätningen från SCB. Förhoppningsvis står det ett plustecken efter Kristdemokraternas siffra även där. Vi väntar med spänning… Så länge ägnar jag en stund åt att se tillbaka på den gångna veckan i regionpolitiken i ett nytt nyhetsbrev. Trevlig läsning!

Måndagsmöte med direktörsbesök och fotografering
    I måndags var det dags för maj månads besök från regionens ledande direktörer på måndagsmötet för Kristdemokraterna och Moderaterna i regionhuset. Regiondirektör Krister Björkegren, biträdande regiondirektör och vårddirektör Ditte Persson Lindell, regionutvecklingsdirektör Andreas Capilla och ekonomidirektör Åsa Hedin Karlsson informerade om bl.a. planeringen för sommarbemanningen på våra sjukhus där det som vanligt ser ut att bli ansträngt, delårsrapport för årets fyra första månader där siffrorna inte heller är ljusa och det återkommande problemet med rekrytering av sjuksköterskor till slutenvården som får till följd vårdplatsbrist och de problem som följer med det, som utlokaliserade patienter och ökade vårdrelaterade infektioner. Det här helt klart att det behövs nya och andra politiska direktiv till vår tjänstemannaledning. Vi planerar för att vara med och ge sådana efter valet! Som ett steg mot det senare avslutades måndagsmötet med fotografering av ny gruppbild till vårt gemensamma budgetförslag från Kristdemokraterna och Moderaterna, som vi ska presentera i nästa vecka. Håll utkik efter budgetförslaget, och den nya bilden!

Kreativ workshop med styrgruppen för Löfstad slott
    Måndagseftermiddagen innebar för min del en tur till Löfstad slott, där jag tillsammans med Eva Andersson (S) är regionens representanter i styrgruppen för slottet. Bakgrunden är förstsås att Region Östergötland är största huvudman för Östergötlands Museum, som i enlighet med testamentet från slottets sista ägare, Emelie Piper, ansvarar för inventarier och verksamhet på slottet, medan Riddarhuset äger och förvaltar själva slottsfastigheten. Måndagens besök på slottet var andra delen i workshop för att ta fram en handlingsplan för utvecklingen av Löfstad slott som besöksmål. Det blev en kreativ eftermiddag där styrgruppen enades om mål och inriktningar. Det blir spännande att följa arbetet framåt!

Sammanträde med politiska ledningsgruppen
    I onsdags sammanträde regionens politiska ledningsgrupp (PLG), där presidierna i regionstyrelsen, de tre stora nämnderna och regionfullmäktige ingår tillsammans med de partiers gruppledare som inte ingår i något av presidierna. På dagordningen för onsdagens möte fanns bl.a. den politiska organisationen för nästa mandatperiod, som nu tycks närma sig en slutprodukt som vi kan vara eniga om från alla partier. En närbesläktad fråga är arvodesbestämmelser för nästa mandatperiod, där arvodeskommittén i och med onsdagens möte lämnade över sitt arbete för regionstyrelsens presidium att bereda vidare inför slutligt förslag och ställningstagande efter sommaren. PLG gästades också av Anna Lindberg, chef för enheten för internationell samverkan, som gav en redogörelse för det första förslaget till EU:s nya långtidsbudget, av Alexandra White Lundvall som presenterade hur arbetet med att ta fram en överenskommelse mellan regionen och civilsamhället fortskrider samt av Niklas Guss som informerade om arbetet med att ta fram regional digitaliseringsstrategi. PLG godkände också att sammanträdesplanen för 2019 nu kan tas upp för beslut i respektive nämnder, styrelse och fullmäktige. Det gäller att börja planeringen i tid!

Prioriteringsmöte med Strukturfondspartnerskapet Östra Mellansverige
    Stora delar av torsdagen ägnade jag åt prioriteringsmöte med Strukturfondspartnerskapet Östra Mellansverige. Strukturfondspartnerskapet består av politiskt förtroendevalda representanter från de fem regionerna i EU:s statistikregion Östra Mellansverige (Östergötland, Södermanland, Örebro län, Västmanland och Uppsala län) samt tjänstepersoner från bl.a. Arbetsförmedlingen, något av universiteten/högskolorna i området, organisationer som LRF och fackliga organisationer. Uppgiften är att prioritera vilja projekt som ska få ekonomiska medel från två av EU:s stukturfonder; Europeiska regionala utvecklingsfonden (ERUF) och Europeiska socialfonden (ESF), inom Östra Mellansverige. Tillväxtverket (för ERUF) och Svenska ESF-rådet (ESF) bereder ansökningarna. Ibland ryms alla ansökningar inom ett av fondens delområden inom den pott som avsatts för aktuell ansökningsomgång, ibland är de godkända projektansökningarna fler än vad det finns medel till, och då får strukturfondspartnerskapet prioritera. Och enligt regelverket måste vi bli helt eniga och ta beslutet enhälligt. Så det kan ibland bli långa och stundtals hårda diskussioner. I onsdags fanns fyra godkända ansökningar inom ett delområde, men det fanns bara pengar till två. Efter diskussioner lyckades vi dock enas. Glädjande nog var ett av projekten som prioriterades östgötskt med Region Östergötland som ansvarig ansökare!

Blodomloppet med Kristdemokraternas lag
    I torsdags kväll hade jag glädjen att få vara med i Kristdemokraternas lag i Blodomloppet i Linköping. I strålande solsken var vi tillsammans med 13~000 andra östgötar med och uppmärksammade den viktiga och ständigt aktuella frågan om att fler blodgivare behövs! Många riktigt duktiga löpare springer 10 km, andra får riktigt bra tider när de springer 5 km och vi från det kristdemokratiska laget som valde promenadklassen, var ändå rätt nöjda med att gå 5 km på 48 minuter! Under hela kvällen hade vi ett kristdemokratiskt tält uppslaget på tältområdet och några politiska samtal hanns också med, bl.a. tack vare våra kristdemokratiska tältvakter när vi andra var ute och gick. Stort tack till er!

Frukostmöte om fossilfria transporter och förnybara bränslen
    I fredags morse bjöd Cleantech Östergötland in till politikerfrukost med temat fossilfria transporter och förnybara bränslen. Malin Forsgren, som helt nyligen lämnat uppdraget som projektledare för Cleantech Östergötland, men ändå håller i vårens frukostmöten, guidade oss igenom morgonens spännande föredragningar av östgötska företag som möjliggör effektiv laddning av elbilar, producerar biodiesel, tillverkar biogas och har hållbar framställning av etanol. Det är helt klart imponerade vilka framgångsrika företag vi har i vår region, och det finns helt klart hopp om att kunna köra på hållbara bränslen framöver!

I nästa vecka blir det som sagt presentation av Kristdemokraternas och Moderaternas gemensamma budgetförslag inför debatt och beslut på regionfullmäktige 19-20 juni. Vi ska också hinna med gruppmöte med Kristdemokraternas regiongrupp och två nämndsammanträden. Så det är nog bäst att försöka ta vara på det vackra vädret idag för att ladda inför den kommande veckan. Jag ber därför att få önska er alla en riktigt fin söndag!

Per Larsson
    Oppositionsråd och gruppledare
    Kristdemokraterna i Region Östergötland
    tfn 010-103 72 84 (arb)