• Nyhetsbrev vecka 24

Hej!

De senaste veckorna har jag inlett nyhetsbrevet med att konstatera att sommarvärmen hållit i sig ännu en vecka. Den gångna veckan har det visserligen varit en hel del sol och behagliga temperaturer, men vi har också, åtminstone i Linköping, fått uppleva rekordintensivt regn en knapp timme i onsdags eftermiddag. En liten översvämning i miniatyrformat fick vi också hantera i oppositionskorridoren i regionhuset, då den av regnet skapade forsen utanför delvis letade sig in genom en säkerhetsdörr (sic!). Dock ingen större skada skedd! Nu lämnar vi väderrapporten och gör några regionpolitiska nedslag i veckan. Trevlig läsning!

Måndagsmöte med sommarlunch
    I måndags hade vi det näst sista måndagsmötet innan sommaruppehållet. Traditionsenligt bjöd vi då från Kristdemokraterna och Moderaterna i regionhuset med oss de två ledningssekreterare som jobbat med oss under året; Jennifer Ziljat och Erik Lans. Jennifer är sedan några veckor tillbaka föräldraledig, men dök upp till sommarlunchen, som var förlagd till restaurangen Verandan vid ån, med sin lilla dotter i sällskap!

Presidiemöte med Regionutvecklingsnämndens presidium
    Måndagen fortsatte för min del med presidiemöte med Regionutvecklingsnämndens presidium. Ordförande Anita Jernberger befann sig på politiskt uppdrag i Florens i Italien, varför hon var med en stund på telefon, medan förste vice ordförande Eva Andersson ledde mötet. På dagordningen fanns bl.a. ett beslutsärende från Natur- och friluftsrådet om att höja standarden på del av Östgötaleden i Mjölby kommun, med bl.a. nya spänger i våtmarksområde. Enligt nämndens delegationsordning tar vårt nämndpresidium det slutliga beslutet för vissa beloppsnivåer avseende ärenden från Natur- och friluftsrådet, och detta var ett sådant. Ansvarig tjänsteperson, Britt-Louise Nilsson, gästade presidiet och redogjorde för ärendet.

Strategimöte med styrelsen för Almi Östergötland
    I juni varje år brukar styrelsen för Almi Östergötland ha ett strategimöte, där vi utöver ordinarie styrelsemöte vidgar vyerna något och har en fördjupad strategidiskussion. Årets möte hölls tisdag-onsdag i denna vecka på Husby Säteri utanför Söderköping. Mötet gästades bl.a. av Anders Ferntoft från East Sweden Tillväxtkapital som berättade om läget för östgötska företag att få finansiering, och Olof Hjelm, professor vid Linköpings Universitet, som talade om hållbarhet i näringslivet ur olika aspekter. Vidare redogjorde Malin Thunborg, enhetschef för företagande och kompetensförsörjning i Region Östergötland, för regionens prioriteringar för Almi, i regionens roll som 49-procentig ägare av det regionala östgötska Almi-bolaget. Styrelsens ledamöter får också chans att på 5-10 minuter göra en spaning kring stort och smått inom det näringspolitiska området. Vid det ordinarie styrelsemötet, som hölls på onsdagsförmiddagen, presenterades också tre nya medarbetare, som ska vara med och bidra till fortsatt utveckling av vårt framgångsrika Almi Östergötland!

Sammanträde med Hälso- och sjukvårdsnämnden
    På tisdagen sammanträdde också hälso- och sjukvårdsnämnden, där som vanligt ledamot Stefan Redéen och ersättare Lena Käcker Johansson, var Kristdemokraternas representanter. Förmiddagen ägnade Stefan, Lena och övriga nämnden åt verksamhetsförlagd uppföljning, där olika av de sjukvårdande verksamheterna följs upp genom besök på desamma. På dagordningen för själva nämndsammanträdet fanns bl.a. delårsrapport för nämnden för årets fyra första månader, där Kristdemokraterna och Moderaterna i vanlig ordning lade fram några tilläggsyrkanden. Vidare svarade nämnden på tre revisionsrapporter, som ska vidare till fullmäktige för slutligt beslut, rörande sjukdomsförebyggande arbete inom primärvården, primärvårdens ansvar när det gäller psykisk ohälsa och kvalitetsförbättring av patientsäkerhetsarbetet. På dessa ärenden lämnade Kristdemokraterna och Moderaterna protokollsanteckningar med några synpunkter.

Sammanträde med Regionstyrelsen
    I onsdags var det regionstyrelsens tur att sammanträda, och våra kristdemokratiska representanter Anders Eksmo och Liselotte Fager var på plats. Även regionstyrelsen behandlade delårsrapport får årets första fyra månader. Med ett drygt år sedan Kristdemokraterna och Moderaterna presenterade våra tjugofyra förslag för att lösa vårdkrisen i Östergötland, passade vi på att i samband med delårsrapporten lägga fram förslagen på nytt. Som den minnesgode kommer ihåg, biföll majoriteten för ett år sedan enbart tre av de tjugofyra förslagen. Emellertid har inget hänt med de bifallna förslagen heller. Eftersom situationen i vården inte blivit bättre, snarare än längre köer, större vårdplatsbrist och sämre ekonomi, kändes det helt klart angeläget att lägga fram förslagen på nytt. Här kan du läsa ett pressmeddelande från i onsdags och också hela vårt åtgärdsprogram: (http://wp.kristdemokraterna.se/regionostergotland/vardkrisen-i-ostergotland-maste-losas-slapp-den-politiska-prestigen/).

Möte med Kristdemokraternas RF-grupp
    På onsdagskvällen, efter eftermiddagens rekordskyfall i Linköping, samlades Kristdemokraternas regionfullmäktigegrupp till möte. Våra ordinarie ledamöter i fullmäktige, samt Lars Eklund, andre ersättare i Linköpings valkrets som ska tjänstgöra vid nästa veckas fullmäktige och Gunilla Sjösten, som ska vara förste ersättare på plats under fullmäktigemötet, träffades för att gå igenom ärendena inför Regionfullmäktiges sammanträde. Dessutom hann vi diskutera Kristdemokraternas svar på ett par frågor i en av de enkäter och frågebatterier som olika medier och organisationer kontaktar oss med inför det stundande valet.

Mer media från budgetpressträff
    I förra veckans nyhetsbrev berättade jag om den pressträff vi från Kristdemokraterna och Moderaterna hade förra fredagen om vårt gemensamma förslag till Strategisk plan och treårsbudget 2019-2021 för Region Östergötland, samt länkade till nyhetsartiklar i Corren, Norrköpings Tidningar och Motala-Vadstena Tidning. Även Länstidningen Östergötland har publicerat artikel och bild om budgetförslaget sedan dess. Här kan du läsa mer: (http://lanstidningen.se/krisen-i-varden-kan-vandas/).

Film med viktig valfråga för Kristdemokraterna
    För ett par veckor sedan spelade jag in en film med Region Östergötlands kommunikationsenhet, där jag berättar om en viktig valfråga för Kristdemokraterna – en ordentlig satsning på våra vårdcentraler. Kommunikationsenheten har spelat in en film med alla partier i regionfullmäktige, och i fredags publicerades alla filmerna online. Du kan se filmen med mig här: (https://www.youtube.com/watch?v=6ueGnEILExg&list=PLHFGvRPKSumtkEJtOYnlhnX9aiPuI5oNL&app=desktop#).

Besök på Björkfors Marknad
    I går fredag arrangerades Björkfors Marknad i Kinda kommun. Kristdemokraternas partiavdelning där, med Lena Käcker Johansson i spetsen, hade självklart ordnat en marknadsplats åt partiet. Jag hade glädjen att tillsammans med ytterligare några kristdemokrater från Linköping, stärka upp bemanningen i det kristdemokratiska tältet. Med en Brio-järnväg i tältet lockade vi både yngre marknadsbesökare och passade på att uppmärksamma den för regiongruppen viktiga frågan om utvecklingen av järnvägen på Stångådalsbanan!

När jag skriver dessa avslutande rader i nyhetsbrevet, regnar det ganska ordentligt igen, och jag gissar att många lantbrukare är tacksamma. Så passa på att ge ur ut och sjunga i regnet, eller för ovanlighets skull stanna inne och vila lite. Uppladdning behövs inför kommande valrörelse… I vilket fall önskar jag er alla en fortsatt trevlig söndag!

Per Larsson
    Oppositionsråd och gruppledare
    Kristdemokraterna i Region Östergötland
    tfn 010-103 72 84 (arb)