• Nyhetsbrev vecka 8

Hej!

Vi går nu mot sportlovsveckans slut, och många har förhoppningsvis haft möjlighet till vintersport eller sol och bad på sydligare breddgrader. Själv har jag mestadels hållit mig inom länets gränser, bortsett från två mötesdagar i Stockholm torsdag-fredag. Dock har sportlovstiden satt spår i ett något lugnare tempo avseende sammanträden. Men, en hel del har ändå hunnits med, och något av det ska jag som vanligt försöka skildra i veckans nyhetsbrev. Trevlig läsning!

Motionen om tysta platser fortsätter att ge eko
    Kristdemokraternas motion till regionfullmäktige om att inventera och marknadsföra tysta platser, som bifölls och sedan hittills genererat ett uppdrag från regionutvecklingsnämnden att påbörja inventeringen, har tidigare fått medial uppmärksamhet i ett par omgångar. Den gångna veckan var det dags igen. P4 Östergötland hade ett reportage den gångna helgen (läs och lyssna här: sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=160&artikel=6627799) och Länstidningen Östergötland har i veckans nummer en intervju med en av motionärerna, Torgil Slatte. Artikeln finns i sin helhet bara i papperstidningen, men uppmärksammades också på tidningens webbsida (lanstidningen.se/har-inventeras-tystnaden)

Mer uppmärksamhet kring motion om alkoholstopp inför operation
    I samband med föregående veckas sammanträde med regionfullmäktige anmäldes bl.a. Kristdemokraternas motion om att införa alkoholstopp inför operation. Motionen renderade i samband med inlämnadet i veckan dessförinnan, en artikel i tidningen Folkbladet (som jag länkade till i förra veckans nyhetsbrev). Denna vecka har medieuppmärksamheten fortsatt i SVT Nyheter Öst (svt.se/nyheter/lokalt/ost/kd-vill-ha-alkoholstopp-infor-operationer), Corren (corren.se/nyheter/linkoping/partiets-id-vill-infora-alkoholstopp-om4503877.aspx), Norrköpings Tidningar (nt.se/nyheter/linkoping/partiets-id-vill-infora-alkoholstopp-om4503877.aspx) och Motala-Vadstena Tidning (mvt.se/nyheter/linkoping/partiets-id-vill-infora-alkoholstopp-om4503877.aspx). I de tre senare är en av motionärerna, Stefan Redéen, intervjuad.

Måndagsmöte med planering för våren
    Veckans första sammanträde var som vanligt måndagsmötet med Kristdemokraterna och Moderaterna i oppositionskorridoren. Denna vecka var vi decimerade med en person, då Marie Morell (M) hela veckan befinner sig på e-hälsokonferens i Orlando, Florida, USA, tillsammans med bland andra Margareta Fransson (MP) från majoriteten. Övriga i oppositionsledningen var dock på plats på måndagsmötet, och vi ägnade oss bl.a. åt att utvärdera våra insatser vid föregående veckas fullmäktigemöte, diskutera inskickande av ärenden till kommande sammanträde med regionens Politiska ledningsgrupp (PLG) samt att stämma av läget för gemensamma motioner, medieutspel och studiebesök.

Lunchmöte med Stefan Redéen
    I onsdags begav jag mig upp för backen från regionhuset till Universitetssjukhuset, och sjukhusrestaurangen, för att äta lunch tillsammans med en av Kristdemokraternas ledamöter i regionfullmäktige, Stefan Redén. Stefan, som också är partiets ledamot i hälso- och sjukvårdsnämnden och nämndens uppföljningsutskott, ville dryfta några förslag till politiska ageranden framåt. Det blev en givande diskussion kring olika tankar för att utveckla den östgötska hälso- och sjukvården. Ett par av idéerna kommer säkerligen att dyka upp som motionsförslag senare under våren. Håll utkik!

Träff med nomineringskommittén för landstingsvalet
    På onsdagskvällen var jag inbjuden till samtal med Kristdemokraternas nomineringskommitté för landstingsvalet (ja, valet heter fortfarande så…) 2018. Kommittén träffar just nu alla i Kristdemokraternas nuvarande regiongrupp, för att utvärdera hur arbetet fungerar innevarande mandatperiod, och vilka ambitioner respektive ledamot har inför valet 2018. Det blev ett trevligt samtal med tre av kommitténs ledamöter; Eva-Britt Sjöberg (ordförande), Niclas Clarén och Solveig Danielson.

Politikerforum – Forum för hållbar regional tillväxt och attraktionskraft
    Fyra gånger om året bjuder regeringen via Näringsdepartementet in till dialog med politiska företrädare för landets 21 regioner/landsting kring regionala utvecklingsfrågor. Dialogen utgår från den nationella strategin för hållbar regional tillväxt och attraktionskraft, och vid varje dialogtillfälle lyfts olika frågeområden med koppling till strategin. Från Östergötland deltar Anita Jernberger (L), ordförande i Regionutvecklingsnämnden, och jag som andre vice ordförande i samma nämnd. Idag fredag var det dags för årets första Politikerforum, som mötet kallas.

På dagordningen stod en lång rad ärenden, bl.a. landsbygdskommitténs utredning, den nationella livsmedelsstrategin, vuxenutbildning, arbetsmarknadspolitik, EU:s sammanhållningspolitik, besöksnäring och bostadsbyggande.

Vid mötena deltar från regeringen oftast någon minister, en eller flera statssekreterare och generaldirektörer. Vid dagens möte deltog bl.a. Anna Ekström, gymnasie- och kunskapslyftsminister. Dagen innan varje dialogmöte samlas vi regionala företrädare till förmöte på inbjudan av Sveriges Kommuner och Landsting (SKL). Så också denna gång, varför jag begav mig upp till Stockholm redan igår. Båda dagarna har varit givande, och också gett tillfälle att träffa kollegor från andra regioner i landet.

Just nu sitter jag på tåget hem till Linköping, som verkar bli försenat på grund av en nedriven kontaktledning. Men, det är ju bara den lediga fredagskvällen som blir lidande… För er som befinner er i eller i närheten av Linköping imorgon lördag, kan jag tipsa om frukostmöte på Kristdemokraternas distriktskansli kl 09.00, där Linköpings nye kommundirektör Paul Håkansson är gästtalare. Varmt välkomna dit! I övrigt ber jag att få önska er alla en riktigt trevlig helg!

Per Larsson
    Oppositionsråd och gruppledare
    Kristdemokraterna i Region Östergötland
    tfn 010-103 72 84 (arb)