Håkan Johanson

Ordförande

Håkan Johansson har varit Styrelsemedlem i KD Danderyd sedan 2014 och valdes till ordförande 2017. Håkan har arbetat inom juridik-, bank- samt finansbranschen. Idag bor han med med sin fru och tre hockeyspelande tonåringar i Stocksund.

Håkan är uppvuxen i Farsta, Lahäll och Sigtuna. Han tog en juristexamen samtidigt som han läste Nationalekonomi och Arabiska på Stockholms Universitet. Efter tingsmeritering på Kungsgatan i Stockholm lämnade Håkan juristvärlden och började arbeta med internationella banker i Europa. Under nästan 20 år arbetade Håkan med banker i länder som Tyskland, Storbritannien, Frankrike, Schweiz och Luxemburg. Under denna period beviljades Håkan tre bankoktrojer i Sverige. Därefter flyttade Håkan till Stocksund och har de senaste 20 åren inriktat sig på fastigheter inom bank- och finansvärlden. För nuvarande arbetar Håkan deltid på en fastighetsfond.

Håkan har varit styrelsemedlem i KD Danderyd sedan 2014 och valdes förra året till ordförande. Han är dessutom sedan flera år ordförande i Sigtunaskolans fördettingförening och har i två år suttit i Fastighetsnämnden. På fritiden åker Håkan gärna slalom och har sprungit 20 maratonlopp.