• Strategisk upphandling öppnar möjligheter

Upphandlingsfrågor har blivit allt viktigare, inte minst som ett strategiskt verktyg för att uppnå ekonomiska och politiska mål. Idag publicerade tidningen Kristdemokraten (nr 36/2013) min debattartikel om offentlig upphandling på strategisk nivå.

Strategisk upphandling öppnar möjligheter

Upphandlingsfrågor har kommit allt mer i rampljuset under senare år. Ibland i samband med skandaler och rent brottsligt beteende. Oftast som ett strategiskt viktigt verktyg för att uppnå ekonomiska och politiska mål.

Frågorna lyfts fram i den stora Upphandlingsutredningen som Regeringens särskilda utredare Anders Wijkman lämnade över till civil- och bostadsminister Stefan Attefall (KD) i våras. Wijkman menar att offentlig upphandling bör ligga på en strategisk nivå och väga in sociala, etiska och miljömässiga hänsyn.

Efter valet 2010 drev Kristdemokraterna på hårt för att inrätta en upphandlingsnämnd i Värnamo kommun. Den är kanske landets första primärkommunala nämnd för upphandling (LOU och LOV) och annan konkurrensutsättning, men vi ser att allt fler tänker i liknande banor.

Sedan vi startade har vi övertygats om kraften i att upphandla med rätt krav och uppföljning. Antalet utförare ökar – även lokala. I förnyade upphandlingar kan vi se att kostnaderna minskar eller att kvalitén ökar – många gånger båda. Vi kan vara offensiva genom att pröva gränserna för vilka krav som är möjliga att ställa – spelplanen är förvånansvärt ofta större än den ser ut.

Vi kristdemokrater diskuterar sällan upphandling. Kanske för att vi ser det som en självklarhet. Kanske för att vi ser det som något som tjänstemännen får sköta. Eller för att vi inte har upptäckt de politiska möjligheterna.

Jag anser att Kristdemokraterna, med vårt fokus på det goda förvaltarskapet och valfrihet för medborgarna, har mycket att vinna på att lyfta upphandlingsfrågorna och bli bättre på att hantera dem. Strategisk upphandling öppnar många möjligheter:

• Den ökar möjligheterna att nå den goda affären och att öka effektiviteten i de offentliga utgifterna. Det är gott förvaltarskap att vara rädd om skattebetalarnas pengar!
    • Den ger redskap för att fokusera på kvalitet. Detta berör både förvaltarskap och solidaritet.
    • Den ger möjlighet att förverkliga politiska mål som annars är svåra att nå. De mer än 500 miljarder kronor den offentliga sektorn handlar för varje år är en stark kraft att sätta bakom krav vi vill ställa på:
      – miljömässighet, vilket stämmer väl med förvaltarskapstanken,
      – sociala förhållanden, som rimmar väl med solidaritetstanken och
      – etiska hänsyn, som ju är en grundbult i den personalistiska tankevärlden.

Även om upphandling är något vi sällan talar om vill jag påstå att det är ett av våra viktigaste politiska redskap för framtiden. Jag är övertygad om att många kommuner kommer att lyfta upphandlings- och konkurrensfrågorna till en strategisk nivå efter valet 2014. Då måste vi vara förberedda.

Jag skulle önska att upphandlingssamtalen blommade mer i vårt parti. De kommun- och landstingspolitiska dagarna är exempelvis utmärkta för seminarier och workshops om offentlig upphandling på en strategisk nivå.

Håkan Johansson
    1 v ordf Upphandlingsnämnden