• Vi håller med Ebba om böneutrop

När jag var med Kristdemokraterna Värnamo ute på stan senast så mötte vi Nettan. Precis som nästan alla andra vi mötte, ville prata om Ebba Busch Thors (KD) tal till nationen. Senare skrev Nettan en insändare där hon vill ha ett förtydligande angående vår syn på böneutrop. Jag skrev ihop ett svar.

Svar till Nettan, 2018-06-09:

Jo, vi håller med Ebba om böneutrop

Hej Nettan! och tack för ett trevligt möte på stan. Det var påfallande många av de vi mötte som också hade hört Ebba Busch Thors tal till nationen och uppskattade det: Det är när man är som svagast som man ska vara säker på att välfärden är som starkast. Du ska kunna lita på Sverige.

För varje gång som vi är ute och möter människor och Ebba har synts i TV märker vi att intresset och förtroendet för henne och för Kristdemokraterna ökar. Det ger oss tillförsikt.

När vi möttes frågade du om vår partiledare Ebba talar för hela partiet. Ja, svarade vi, och hon gör det lysande. Även om böneutropen? frågade du. Ja, svarade vi.

Eftersom detta är en ganska komplex fråga så inflikade jag att det inte är budskapet eller människors självklara rätt att få framföra sina budskap som vi har synpunkter på. Det är alltså regelbundna och institutionaliserade högtalarutrop som vi vänder oss emot.

Att bidra med kompletteringar i ett komplext ämne kan inte ”tolkas som att KD i Värnamo tycker något helt annat än deras partiledare i denna fråga”.

Vi uppskattar din omtanke om sammanhållningen i vårt parti Nettan. Därför vill vi lugna dig med att Kristdemokraterna är ett parti som håller ihop – hela vägen.

Håkan Johansson
    Kristdemokraterna Värnamo