• Lars Adaktusson på blixtvisit

Lars Adaktusson hade en lucka på en timme på sin resa från Sävsjö till Göteborg då han skulle kunna göra ett stopp i Värnamo. Det här bara måste vi göra bra, tänkte vi. Besöket måste gå snabbt. Det vi ska se måste ha starkt lokal prägel, men ändå tydlig koppling till EU för annars kommer inte media. Jag funderade lite och kom att tänka på besöket jag gjorde i Åbroparken för ett par veckor sedan. Det har allt och ligger dessutom precis utanför partilokalen. Perfekt!

Sagt och gjort. Jag kollade med Lars turnéledare – tummen upp! Jag fick tag i kommunens produktionschef Ronnie Björkström som också tände på idén och lovade att ta med någon som arbetar med översvämningsskydden och berätta om detta.

Så kom dagen. Lars Adaktusson, Kristdemokraternas toppkandidat i valet till Europaparlamentet, anlände med sitt följe. Media var redan där, nättidningen värnamo.nu och till och med Värnamo Nyheter hade hittat ut från redaktionen 50 meter upp i Storgatsbacken! Ronnie Björkström berättade att Värnamo är en av Sveriges 18 mest översvämningshotade städer och att vi bygger om hela Åbroparken med skyddsvallar och pumpstationer för att kunna skydda människor och tekniska system vid en översvämning i Värnamo centrum.

Då var jag ju inte sen att inflika att här i Värnamo är vi tacksamma för minsta grej du kan göra i EU för att minska klimatförändringarna, med tydlig adress till Lars Adaktusson. Lars var märkbart intresserad, ställde många frågor och konstaterade att det är kommunerna som får betala priset för de globala klimatförändringarna. Han lovade också att ta upp frågan när han blir europaparlamentariker.

Så gick det till när mannen med frisyren kom till Värnamo och till och med gammalmedia hakade på! Så här blev det på Kristdemokraternas hemsida i Värnamo:
    [Lars Adaktusson vill skärpa EU:s klimatmål]