• KD fortsätter göra skillnad för Haninges äldre

Kommunstyrelsen i Haninge ska den 27 mars behandla Kristdemokraternas motion om att utreda förutsättningarna för att införa vårdserviceteam inom äldreomsorgen. Det är en bred majoritet av Haninges partier som har ställt sig positiva till detta förslag.

Vårt förslag om att införa vårdserviceteam innebär att nyanlända eller andra personer som står långt från arbetsmarknaden och som bedöms lämpliga, ska kunna få möjlighet att utföra arbetsträning/praktik inom kommunens äldreomsorg. Lämpliga samarbetspartners skulle kunna vara Samordningsförbundet Östra Södertörn och Arbetsförmedlingen.

Vårdserviceteamen skulle kunna utföra arbetsuppgifter som inte kräver någon längre vårdutbildning, som att servera mat och plocka undan disk efter måltider, att sköta förråd samt vissa administrativa uppgifter. För att förbättra kvaliteten i äldreomsorgen behövs mer tid för vård och omsorg. Det krävs också att vi använder resurserna på rätt sätt, att varje personalkategori gör det som de är utbildade för. Genom att anställa fler som kan arbeta med den service som är en nödvändig och viktig del av vården kan vi frigöra mer tid för omvårdnad av varje enskild patient.