• KD agerar mot hedersrelaterat våld

Under kommunfullmäktiges sammanträde den 19 december lämnade vi in en motion där vi föreslår att det ska göras en kartläggning kring hur omfattande det hedersrelaterade våldet är i Haninge.

Hedersrelaterat våld innebär att familjen med hot eller öppet våld försöker kontrollera ungas frihet att välja sina liv. Detta är något som främst drabbar kvinnor, men även män är drabbade. För att kunna komma åt problematiken med hedersrelaterat våld och förtryck samt för att kunna garantera lika fri- och rättigheter för alla Haningebor, krävs emellertid information om hur den är beskaffad. Först när vi har en kartläggning av problemen kan vi komma med rätt åtgärder.

-Allas okränkbara värde är centralt för mig som kristdemokrat. Alla har rätt att äga sitt eget liv – att blunda för det för vissa grupper är inget mindre än ett svek. Svensk lag ska gälla alla. Därför är det jätteviktigt att det görs en kartläggning av det hedersrelaterade våldets omfattning för att därefter kunna föreslå rätt åtgärder för att kunna motverka detta, säger Suzanne ”Kickan” Enman (KD)

Motionen går att utläsa i sin helhet nedan:

Motion om att motverka hedersvåld

Under de senaste åren har frågan kring hedersrelaterat våld uppmärksammats på flera håll i Sverige. Kristdemokraternas anser att Haninge som kommun ska ha ett aktivt arbete för att motverka hedersrelaterat våld och få en ökad kunskap och medvetenhet kring denna fråga.

Hedersrelaterat våld innebär att familjen med hot eller öppet våld försöker kontrollera ungas frihet att välja sina liv inom de ramar som gäller i samhället. Detta är något som främst drabbar kvinnor, men även män är drabbade. Ett exempel på hedersproblematik är tvångsäktenskap. Denna är kartlagd, och enligt Ungdomsstyrelsens rapport Gift mot sin vilja (2009) är det cirka 70 000 personer i åldern 16–25 år som upplever att de inte kan välja partner fritt i Sverige.

Frågan kring hedersrelaterat våld drivs på aktivt på nationell nivå. År 2013 gav regeringen Länsstyrelsen Östergötland i uppdrag att vägleda personal inom skola, polis, sjukvård och socialtjänst. Målet var dels att för de som arbetar ute på fältet utveckla verktyg och arbetsmetoder samt sprida kunskap rörande ämnet vidare. Dels leda till en fungerande samverkan mellan de olika verksamheterna, på lokal och regional nivå. Resultatet av detta uppdrag kommer att presenteras under det första kvartalet år 2017.

Enligt trygghetsundersökningen (NTU 2014) uppgav 15 procent av alla dem som utsatts för misshandel att gärningspersonen var närstående till offret. Totalt så anmäldes det 17 100 misshandelsbrott i Sverige år 2014 där gärningsmannen var i nära relation med offret.

I Haninge kommuns policy mot våld i nära relationer framgår det tydligt att kommunen ska ha en utvecklad samverkan och arbeta med tidiga och förebyggande insatser för att motverka våld i nära relationer. Däremot så framgår det inte i policyn mot våld i nära relationer om hur man kartlägger den aktuella situationen kring hedersproblematik. Enligt organisationen GAPF (Glöm aldrig Pela och Fadime) Därför menar vi från Kristdemokraterna att det är angeläget och högst relevant att det görs en kommunövergripande kartläggning av det hedersrelaterade våldets omfattning och karaktär i Haninge kommun.

Kristdemokraterna föreslår därför

Att socialnämnden tillsammans med grund-och förskolenämnden och gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden får i uppdrag att göra en kartläggning av det hedersrelaterade våldets omfattning och karaktär i Haninge inom Haninges alla årskurser i skolan.