• Socialdemokraterna missar 11 miljoner kr till Haninges skolor

Under den senaste veckan har det uppmärksammats i tidningen Mitt i Haninge och i andra medier att Haninge kommun återkrävs på 11 miljoner kr av lågstadiesatsningen som kommunen har fått ta del av. Totalsumman för lågstadiesatsningen i Haninge är 15 miljoner kr och kommunen återkrävs på 72 % lågstadiesatsningen. Anledningen till att Haninge har blivit återbetalningsskyldiga är att man endast har anställt hälften så mycket personal som man hade meddelat att man skulle göra.

Kristdemokraterna, Liberalerna och Moderaterna har föreslagit i grund-och förskolenämnden under föregående år att en del av lågstadiesatsningen skulle användas till anställa lärarsekreterare i Haninges skolor. Detta förslag röstade Socialdemokraterna, Centerpartiet och Miljöpartiet nej till.

– Jag blir upprörd av att Haninges elever går miste om 11 miljoner kr. Det är Socialdemokraterna som bär ansvaret för att såhär mycket pengar inte har använts, avslutar Martin Strömvall, Kristdemokraternas representant i grund-och förskolenämnden.