• Socialdemokraterna röstade nej till äldreboendegaranti i Haninge

På dagens kommunstyrelsesammanträde behandlade kommunstyrelsen vårt förslag om att alla personer över 85 år som vill ha ökad trygghet i sin vardag ska erbjudas plats på särskilt boende om de önskar det. Den politiska ledningen i kommunen – Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Centerpartiet – röstade nej till förslaget.  Detta bevisar att det finns en tydlig skiljelinje mellan Kristdemokraterna och S,MP och C om hur äldreomsorgen i Haninge ska utformas.

Vårt förslag om att införa äldreboendegaranti för personer över 85 år är ett viktigt steg för att öka tillgängligheten inom äldreomsorgen och att vi säkerställer att våra äldre får den omsorg som de förtjänar.

Att flytta till ett särskilt boende är inte något som en äldre person gör i onödan. Skälet till att vilja flytta till ett boende är förstås ofta medicinska, när behovet av praktisk hjälp med vård och omsorg i vardagen blir så påtagligt att hemtjänst inte längre är det bästa alternativet. Men det finns också en stor grupp äldre som upplever otrygghet och ensamhet och därför behöver en annan boendeform. Detta är en av flera huvudanledningar till att vi vill garantera att alla personer över 85 år som vill ha ökad trygghet i sin vardag ska kunna erbjudas plats på särskilt boende.

Vi får aldrig glömma bort att det är våra äldre som har byggt upp vårt vackra land och vår unika välfärdsstat. Det är inte värdigt en välfärdsstat att det finns personer över 85 år som nekas plats på särskilt boende. Haninges äldre ska ha en värdig äldreomsorg – så enkelt är det. Frågan avgörs slutligen den 18 april när Haninges kommunfullmäktige ska fatta beslut.