• Ny regering

Fredagen den 14 oktober presenterades Tidöavtalet mellan Kristdemokraterna, Moderaterna, Liberalerna och Sverigedemokraterna för hur Sverige ska styras under mandatperioden 2022-2026. Partierna har kommit överens om ett samarbete inom sex områden för att få ordning på Sverige, bland annat hälso- och sjukvård, kriminalitet och migration. Klicka här för att läsa Tidöavtalet.

Måndagen den 17 oktober röstade Riksdagen att Ulf Kristersson skulle bli Sveriges nästa statsminister och idag den 18 oktober presenterade Kristersson sin regeringsförklaring samt ministerposter. I den nya regeringen får Kristdemokraterna sex ministerposter:

1. Ebba Busch, närings- och energiminister, chef för Energi, klimat och näringslivsdepartementet samt vice statsminister
    2. Acko Ankarberg Johansson, sjukvårdsminister, Socialdepartementet
    3. Jakob Forssmed, socialminister, folkhälsa, idrott och civilsamhälle, chef för Socialdepartementet
    4. Andreas Carlson, infrastruktur- och bostadsminister, Landsbygds- och infrastrukturdepartementet
    5. Peter Kullgren, landsbygdsminister inkl jordbruk, skog och jakt, chef för Landsbygds och infrastrukturdepartementet
    6. Erik Slottner, civilminister och digitalisering, Finansdepartementet