• Debatt: Dags att kavla upp ärmarna, koalitionen!

Det här året har präglats – och fortsätter präglas – av coronapandemin.

En pandemi som har gjort att vi, alla till mans, fått lägga om våra liv på ett eller annat sätt. Men som också visat vilken fantastisk sjukvård vi har i Sverige, som lyckats ställa om på rekordtid i arbetet att rädda liv och vårda väldigt många svårt sjuka personer i en sjukdom vi inte ens visste fanns innan årsskiftet.

Fokus har, i den kritiska fasen, handlat om att omprioritera resurser, möjliggöra fler tester, införskaffa skyddsutrustning, säkra intensivvårdsplatser och säkerställa bemanningen. Vårdens medarbetare har gjort ovärderliga insatser, det kan inte understrykas nog, men så även de som arbetar inom omsorgen.

Företagare har i många fall fått se sina livsverk raseras på bara några veckor och människor som varslats från sina arbeten går nu en osäker period till mötes.

Men även om den värsta krisen är över vad gäller pandemin, är krisen för vården långt ifrån över. Tvärtom. Vårdkrisen fanns redan långt innan pandemin och har inte blivit mindre nu. Vi matades då med larmrapporter, inifrån vården, om en vård i fritt fall där patientsäkerheten inte längre kunde garanteras och där vårdens medarbetare inte orkade längre. Verksamheter som redan innan krisen gick på knäna gör det fortfarande, men nu behöver dessutom all uppskjuten vård hanteras. Detta samtidigt som ekonomin blöder.

Vi vet i dagsläget inte hur pandemin kommer att utveckla sig. Men vi vet att vi kommer behöva jobba hårt för att komma på fötter igen. Och det arbetet kan inte vänta. Det krävs nu ett starkt politiskt ledarskap mer än någonsin. Det duger inte att luta sig tillbaka och hoppas på att statsbidrag ska trilla ner som en räddning och som, högst tillfälligt, kan bättra på de röda siffrorna.

När det gäller den vård som har skjutits upp menar vi att det behövs en omfattande och uthållig plan för att kunna arbeta ifatt de besök, operationer och åtgärder som har ställts in under pandemin. Detta är inte minst viktigt för att säkerställa att de som har störst behov blir prioriterade först. Här gäller det att hälso- och sjukvården vågar tänka nytt, inte minst utifrån de erfarenheter som har dragits under pandemin och att externa aktörer som finns att tillgå också nyttjas.

En annan effekt av pandemin som behöver hanteras är hur minskade skatteintäkter i år och kommande år kommer att påverka förutsättningarna för Region Östergötland att ge sjukvård.

Moderaterna och Kristdemokraterna har sedan många år tillbaka presenterat kraftfulla åtgärder för att vända vårdkrisen – de blir än viktigare nu. Vi hoppas därför att den politiska prestigen kan läggas åt sidan och att Koalition för Östergötland nu är beredda att kavla upp ärmarna för att få Östergötland, och inte minst sjukvården, på fötter igen. Det förtjänar östgötarna.

Per Larsson (KD), gruppledare och oppositionsråd

Marie Morell (M), gruppledare och oppositionsråd