• Nyhetsbrev vecka 50

Hej!

Denna vecka har liksom flera andra veckor under hösten inneburit möten och aktiviteter på annan ort, och nu utan tvekan den nordligaste platsen under året när kosan styrdes till Luleå. Så, även om julen närmar sig med stormsteg, är aktivitetsintensiteten fortfarande hög. Om nordlig studieresa och en hel del annat som hänt, kommer här några rader i veckans nyhetsbrev. Trevlig läsning!

Julfrukost i regionhuset med Kristdemokraterna i Linköping
    I lördags arrangerade Kristdemokraterna i Linköping sin årliga julfrukost. I år hade vi glädjen att välkomna julfrukosten till regionhuset, där julfestkommittén ordnade till julgröt med alla traditionella tillbehör i cafeterian. Inbjuden talare var riksdagsledamot Camilla Rinaldo-Miller, invald från Jönköpings län, som också är Kristdemokraternas familjepolitiska talesperson. Hon berättade om sin egen väg i politiken som efter senaste valet ledda fram till riksdagen, och knöt också an till några av de viktigaste förslagen i det familjepolitiska programmet som antogs på Kristdemokraternas riksting i november.

Måndagsmöte med planering för nästa år
    Det är tydligt att vi närmar oss julledighet och så småningom årsskifte. Alla ordinarie nämndsammanträden, fullmäktigemöten och gruppmöten har klarats av, och på måndagsmötet i måndags fanns inga aktuella dagordningar och föredragningslistor att stämma av. Självklart står alltid regionens svåra ekonomiska läge på agendan, liksom en del andra aktuella frågor. Men, i slutet av året blir det naturligt också fokus på planering för nästa år.

Möte med Vårförbundet Östergötland
    I måndags eftermiddag träffade vi från Östgötasamverkan representanter från fackförbundet Vårförbundets ledning i Östergötland. Det var ordförande Emma Klingvall och styrelseldamot Amanda Barkarö som gästade oss i regionhuset. De lyfte som vanligt när vi träffar dem, flera av sina prioriterade frågor och synpunkter kopplade till den östgötska hälso- och sjukvården i allmänhet och regionen som arbetsgivare i synnerhet. Självklart blev det också tillfälle för oss att både berätta om ärenden som är på gång, liksom att ställa frågor till de fackliga företrädarna. Ett bra och konstruktivt samtal – tack för det!

Sammanträde med politiska ledningsgruppen
    På tisdagsförmiddagen hölls årets sista sammanträde med regionens politiska ledningsgrupp (PLG). Sammanträdet, som hölls helt digitalt, fokuserade på en föredragning av regionledningskontorets förändrade organisation med anledning av såväl besparing på administration och målet om en effektivare organisation. Ekonomidirektör Josefin Bjäresten, hälso- och sjukvårdsdirektör Annica Öhrn och regionutvecklingsdirektör Richard Widén föredrog bl.a. sina olika delar av verksamheten. PLG fick också information om den stundande processen att uppdatera den regionala utvecklingsstrategin, en aktuell ekonomisk rapport och information om nästa års strategiseminarier för regionens förtroendevalda.

Studieresa till Luleå med SKR:s beredning för tillväxt och regional utveckling
    Onsdag och torsdag har Beredningen för tillväxt och regional utveckling (TRU-beredningen) inom Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) gjort en studieresa till Luleå i Norrbotten. Varje beredning i SKR har under en mandatperiod möjlighet till ett par utblickar i landet genom studieresor. TRU-beredningen valde att förlägga sin studieresa till norra Sverige, där oerhört mycket är på gång med anknytning till den gröna omställningen, genom innovationer, stora företagsetableringar och därmed omfattande kompetensförsörjningsbehov.

Studiebesök på Hybrit Fossil-Free Steel
    Onsdagens första studiebesök gick till anläggningen Hybrit Fossil-Free Steel inom SSAB:s stora industriområde på Svartön i Luleås utkant. VD Ulf Spolander tog emot, gjorde en föredragning om anläggningens historik, nuläge och framtiden för den specifika tekniken för fossilfri stålproduktion som tillämpas. Såväl kronprinsessan Victoria, näringsminister Ebba Busch och USA:s utrikesminister Anthony Blinken har besökt anläggningen, som rönt stor uppmärksamhet internationellt. Mycket fascinerande att få höra och se!

Information om Luleå Industripark
    Nästa inslag var information om utvecklingen av Luleå Industripark på Svartön, där både SSAB, LKAB och Luleå Hamn finns. Robert Eriksson, projektchef för industriparken, berättade om de planer som finns kopplat både till befintliga industrier och nya etableringar, och inte minst den stora omställning som sker från att vara ett av de områden som har släppt ut mest koldioxid i landet, till att inte släppa ut någon alls!

Studiebesök hos Luleå Hamn
    Onsdagen fortsatte med ett studiebesök i Luleå Hamn, som idag är den femte största hamnen i Sverige, men med den projektering som pågår nu, inom ett antal år kommer att bli nummer två och nästan lika stor som Göteborgs Hamn, genom att gå från dagens 500 årliga fartyg till 2000 årliga fartyg och på sikt ännu fler. Ett omfattande arbete både under vatten i inloppet och på land, för att kunna ta emot större fartyg och också kunna lasta om från tåg till fartyg under tak. Imponerande att höra om det utvecklingsarbete som pågår just nu!

Information från Luleå kommun
    På eftermiddagen tog sig beredningen till Stadshuset i centrala Luleå och kommunstyrelsens sammanträdesrum högst uppå nionde våningen med vacker utsikt över staden. Där fick vi aktuell information om framgångar och utmaningar kopplat till den pågående samhällsomvandlingen i kommunen från kommunstyrelsens ordförande Carina Sammeli (S) (som också är ledamot i TRU-beredningen), kommundirektör Anna Lind Wikblad, samhällsutvecklingschef Annelie Granlund och tillväxtchef Viktor Kåreborn.

Information från Region Norrbotten
    Onsdagens program avslutades med att vi träffade Region Norrbotten i form av regionstyrelsens ordförande Anders Öberg (S) och regionutvecklingsdirektör Janus Brandin, som utöver de stora företagsetableringar och därmed kompetensförsörjningsutmaningar som finns i Luleå och som dagens program handlat om, också breddade perspektivet till hela Norrbotten och de stora utvecklingsskeden som är på gång i flera av kommunerna i länet.

Möte med Länsstyrelsen i Norrbottens län
    På torsdagen inleddes programmet med att vi fick lyssna till Paulina Henriksson från Länsstyrelsen i Norrbottens län, som dels berättade allmänt om Länsstyrelsens arbete i Norrbotten, dels redogjorde för det specifika samarbetet inom AGON (Accelererad Grön Omställning i Norrbotten), som samlar aktörer i den pågående stora omställningen; kommuner, regionen, myndigheter och förstås de aktuella industriföretagen.

Möte med Arbetsförmedlingens kansli för stora etableringar i norra Sverige
    Den avslutande programpunkten, innan beredningen hade ett kort beredningsmöte, var en information från Arbetsförmedlingens särskilda kansli för stora etableringar i norra Sverige. Ida Rönnblom, kansliets chef, berättade om arbetet med att rekrytera människor till Norrbotten, både arbetskraft till de stora företagsetableringarna, men också personal till nya och utbyggnad förskolor, skolor, vårdcentraler, livsmedelsbutiker och annan samhällsservice som kommer med den stora väntande befolkningsökningen. Såväl i södra Sverige som i utlandet, t.ex. Nederländerna har riktade insatser gjort i form av bl.a. mässor.

Seminarium om regional planering
    Idag fredag arrangerade Region Östergötland sitt årliga seminarium om regional planering, där förtroendevalda och tjänstepersoner från regionen och kommunerna i Östergötland, framförallt är målgruppen. På programmet stod bl.a. föredragning från Boverket, redovisning från regionen om olika statistikunderlag som tagits fram, t.ex. resvaneundersökning och en intressant föredragning från konsultfirman WSP kring kompetensförsörjningens rumsliga dimensioner.

Gemensam pressinformation kring ny konstnärlig utbildning
    Idag fredag publicerades en gemensam nyhetsartikel på bl.a. regionens hemsida, kring den nya konstnärliga utbildning för personer med intellektuell funktionsnedsättning, som startar under nästa år, efter att Region Östergötland, Linköpings kommun och Norrköpings kommun under hösten fattat beslut om avsiktsförklaring, som i sin tur ledde fram till ett positivt besked från Allmänna arvsfonden om ekonomiska resurser till föreningen Kulturcentrum Öst och Funktionsrätt Östergötland som gjort ansökan. Efter flera möten och kontakter under förra året och i år, och att vi fick in förslaget i Östgötasamverkans Treårsbudget som beslutades i juni, känns det roligt att vi nu år framme vid att verksamheten kan starta! Du kan läsa den gemensamma artikeln här: (https://utveckling.regionostergotland.se/ru/nyheter/nyheter/2023-12-15-bred-samverkan-om-konstnarlig-utbildning-for-unga-med-funktionsnedsattning-i-ostergotland).

Dialog med Bildningsförbundet Östergötland
    Arbetsveckan avslutades med dialog med Bildningsförbundet Östergötland, inför att en ny uppdragsöverenskommelse mellan regionen och bildningsförbundet ska beslutas av regionutvecklingsnämnden i början av 2024. Peter Frejhagen, länsbildningskonsulent, redovisade arbetet utifrån den nuvarande överenskommelsen, och vi diskuterade en del frågor kring ekonomi och uppföljning inför den nya. En bra och konstruktiv dialog!

Då återstår bara för mig att önska er alla en riktigt fin tredje adventshelg!

Per Larsson
    Regionråd • Ordförande i Regionutvecklingsnämnden
    Gruppledare för Kristdemokraterna i Region Östergötland
    tfn 010-103 72 84 (arb)