• Kilometerskatt och höjd bensinskatt slår hårt mot företag och pendlare

– På landsbygden och mindre orter är människor väldigt beroende av bilen. För många av Sveriges företag är det inte möjligt att transportera gods på järnväg. Men det struntar de rödgröna i. Får de makten tänker de införa kilometerskatt och höja bensin- och dieselskatten. Det kommer slå hårt mot stora delar av den svenska industrin och försämrar Sveriges konkurrenskraft.
    Det säger Eva Johnsson och Lars Gustafsson, kristdemokratiska riksdagsledamöter, som idag besöker åkeriföretag i Markarydstrakten tillsammans Bengt Germundsson (KD), ordförande i Markaryds kommunstyrelse.

För att kunna satsa mer pengar på järnväg och kollektivtrafik vill de rödgröna införa en kilometerskatt på 1,40 kronor per kilometer och höja bensinskatten mer 49 öre litern. Men om vi bortser från våra storstadsregioner är Sverige ett glesbefolkat land och på många håll är det inte realistiskt att transporter på järnväg skulle kunna ersätta varken lastbilstransporter eller bilturer. I dag går 90 procent av alla lastbilstransporter på sträckor under 30 mil där alternativ saknas. Kristdemokraterna och alliansen står för en smartare politik, istället för kilometerskatt vill vi se ökade satsningar på flexibilitet mellan olika transportslag, intermodalitet framför kilometerskatt.

– Är det miljön som ska värnas när kilometerskatt kommer på tal bör man tänka om. Det statliga konjunkturinstitutet avvisade häromåret totalt förslag att av miljöskäl införa en kilometerskatt för lastbilstrafiken. Konjunkturinstitutet räknar i en specialstudie med att kostnaden för att minska koldioxidutsläpp med kilometerskatt till 0,89 kronor per kilo vilket kan jämföras med att koldioxidskatten är 1,05 kronor per kilo.

Skogsindustrierna räknar med en årlig merkostnad på cirka 700 miljoner per år på grund av en införd kilometerskatt. Det är kostnader som riskerar att behöva hämtas hem i form av uppsägningar och högre konsumentpriser. Enligt myndigheten Trafikanalys egna beräkningar skulle en kilometerskatt på två kronor i Sverige ge en genomsnittskostnad på 102 336 kronor per lastbil och år. Räknar man bara långtransporterna kommer man upp i en kostnad på 216 000 kronor per år. Ett litet åkeri skulle få en merkostnad på 170 000 kr per år från kilometerskatten