En ny stadsdel i Väsjön växer fram

Många intresserade byggherrar när marken i Väsjö torg ska säljas.

Ett 70-tal intresserade byggherrar, arkitekter och investerare fanns på plats när vi i kommunen presenterade den mark i nya stadsdelen Väsjön som ska säljas.
Närheten till natur och friluftsliv med slalombacken Väsjöbacken, sportfältet med fotbollsplaner och tennishall, skidspår och joggingspår i naturskyddsområde och mycket mer skapar ett mervärde till Väsjön.
Tillsammans med stadsbyggnadsnämndens ordförande Thomas Ardenfors, M, stadsbyggnadschef Christina Leifman och projektchefen för Väsjön, Yussuf Hassen, berättade jag om allt det som gör Sollentuna till en av de mest attraktiva platserna i den glödheta Stockholmsregionen.
Vi ser nu fram emot flera spännande förslag till bostadslösningar och ett bra pris för denna mark.

Sonia Lunnergård mötte justitieministern

Justitieminister Morgan Johansson, S, tog emot Sonia Lunnergård, KD, socialnämndens ordförande i Sollentuna och Anna-Karin Sundén från Akillesjouren.

Kristdemokraten Sonia Lunnergård, ordförande i Sollentuna kommuns socialnämnd, deltog igår vid en uppvaktning hos justitieminister Morgan Johansson tillsammans med Anna-Karin Sundén från Akillesjouren som jobbar för män som utsatts för brott i nära relationer.

– Vårt syfte var att sätta ljus på den kunskapsskugga som finns när det gäller de män som utsätts för hot eller våld i nära relationer. Samhället har blivit allt bättre på att uppmärksamma alla de kvinnor som utsätts för våld i nära relationer och arbetet mot detta måste fortsätta ges hög prioritet. Men män kan också vara offer för samma problematik och detta är inte lika väl känt. Jag är glad över det givande samtal vi fick med justitieministern kring dessa frågor, säger Sonia Lunnergård (KD), ordförande i Socialnämnden i Sollentuna.

Anna-Karin Sundén är starkt engagerad i Akillesjouren som har sin utgångspunkt i Sollentuna.

– I Sollentuna har vi sedan några år en verksamhet som än så länge är unik i Sverige – Akillesjouren, säger hon. Det är en jour som vänder sig till män som drabbas av våld i nära relationer och vi har en vision om att motsvarande jourer ska växa upp runt om i Sverige.

I samtal med justitieministern tog de upp problem som möter män som utsatts för våld i nära relationer. De nonchaleras ofta och det finns inte något ekonomiskt stöd till den här verksamheten.

– Vi ser att risken för självmord är stor i denna grupp av män och ser det som självklart att de som utsätts för våld i nära relationer, oavsett kön, ska erbjudas stöd, säger Anna-Karin Sundén.

För mer info:

Jakob Forssmed kliver in som partiledare

Sollentunabon Jakob Forssmed blir under Ebba Busch Thors föräldraledighet, partiledare för Kristdemokraterna.

– Tanken är att jag sköter det dagliga. Ebba kommer att vara med i en större tv-debatt under våren, hon deltar i våra kommundagar i april och vi har regelbunden kontakt, berättar Jakob Forssmed .

Det är Jakob Forssmeds andra inhopp som partiledare. I en intervju i tidningen Dagen berättar han om sina erfarenheter av att förhandla inom alliansen, om oppositionsrollen och vad KD kan bidra med i debatten:

– Vi ser samhällsgemenskapen och inte bara individer som är oberoende av varandra. En väv av tillit, om jag får vara högtravande.

Sollentunabon Jakob Forssmed blir tf partiledare för Kristdemokraterna.

Årsmöte med partisekreteraren

Partisekreterare Acko Ankarberg Johansson besökte KD Sollentunas årsmöte i Oxstallet.

Årsmötestider också i partipolitiken. Så också i Sollentuna där KD-medlemmar samlades till sitt årsmöte. Ett 30-tal personer hade mött upp i den kulturella byggnaden Oxstallet som ligger inom kulturområdet Edsvik. Till ordförande valdes Simon Olsson och till vice ordförande Eva Ireblad. Tre motioner behandlades. En om EU-migranter och kommunens ansvar skickades vidare till lokalavdelningens styrelse. En motion om migrationspolitiken skickades vidare till distriktet och likaså en motion om utredning om ev namnbyte av partiet.

Partisekreterare Acko Ankarberg Johansson var huvudtalare. Hon talade om det kristdemokratiska tilltalet i dagens lite turbulenta tid. Fyra nyckelområden är de områden som Kristdemokraterna kommer att fokusera på fram till valet i september 2018. Det är bara ett och ett halvt år kvar till valdagen och nu börjar det hetta till.

Familjepolitikem är och kommer alltid att vara huvudfokus för oss kristdemokrater. Så också i det kommande valet. Vi säger nej till kvotering av föräldraförsäkringen. Föräldrarna själva ska besluta om hur den ska fördelas. Vi vill införa ett jobbskatteavdrag för föräldrar som jobbar så att de får 500 kr/förälder i månaden som en extra förstärkning. Vi vill också genomföra en barnomsorgspeng upp till 6 000 kr/månad för barn upp till tre år för den/de föräldrar som inte vill ta del av förskolan utan själva vill ta heltidsansvar för sina barn.

Seniorer/pensionärer är en annan grupp vi kristdemokrater vill sätta fokus på. Vi vill stänga gapet mellan den skatt de som arbetar och de som gått i pension betalar. Den sk pensionärsskatten vill vi alltså ta bort helt. Vi föreslår en höjd moms som förstås betalas av alla för att klara att stänga detta gap. Vi vill också att de som vill jobba efter 65 års ålder ska få göra det och att det ska vara billigare för företag att anställa pensionärer. Vi vill ta tillvara den kompetensen och den resursen i arbetslivet.

Jobb-politiken behöver förbättras. Inte minst nu när vi har många som flyr till Sverige och som inte får jobb. De ska snabbare kunna komma in i arbete och gemenskap på arbetsmarknaden. För många måste det fram enkla jobb och därför vill vi stärka satsningen på RUT-jobben, enklare jobb i servicesektorn. Dessutom vill vi införa introduktionsanställningar som stärker de unga och nyanlända som står långt ifrån arbetsmarknaden, att få lära sig ett jobb på jobbet. 75% av grundlönen har de rätt till och 25% ska de ägna sig åt att lära sig jobbet. Vi vill fortsätta jobba för ett bra näringslivsklimat i kommunerna.

Tryggheten i samhället är grundläggande. Vi måste känna tillit till att samhället fungerar, att samhällsgemenskapen fungerar, att vi tar ett solidariskt ansvar för de som behöver gemensamma insatser. Polisen måste vara mer synlig i våra samhällen, vardagsbrott och mängdbrott som stölder och rån, måste tas på allvar och får inte behandlas nonchalant. Vi vill stärka poliskåren med ytterligare 2000 poliser men vi vill snabbt öka antalet civilanställda med 600 som kan gå in och ta jobb som man inte behöver vara polis för att klara av. Brottsoffren ska vara i fokus och vi vill öka stödet till brottsofferjourer. Vi vill också se skärpning av straffen för sexbrott och inte minst i de fall barn blir utsatta. Säkerhetspolisen behöver ökat stöd och kampen mot våldsbejakande extremism och näthat få ett ökat fokus.