• Vitsippspriset 2022 tilldelas Sollentuna Södra Scoutkår

Onsdagen 27 april tilldelades Sollentuna Södra Scoutkår Vitsippspriset av Kristdemokraterna i Sollentuna. Detta med anledning av deras enastående humanitära insatser för det krigsdrabbade Ukraina, som invaderats av Ryssland. Scoutkåren kanaliserade många Sollentunabors önskan om att hjälpa till.

Kristdemokraterna i Sollentuna har årligen sedan 1992 delat ut priset till någon/några för att uppmuntra och uppmärksamma de som gör något extra för att göra Sollentuna till en bättre kommun.

Priset delades ut med följande motivering: ”Årets vitsippsmottagare har på ett förtjänstfullt sätt, utöver den ordinarie verksamheten att skapa meningsfull fritid för barn och ungdomar i Sollentuna, också gjort enastående insatser för krigsdrabbade familjer i Ukraina. Ni har därmed kanaliserat den medmänsklighet som starkt finns bland många Sollentunabor.”

– Scoutkårens insatser är ett ypperligt exempel på hur medmänsklighet kanaliseras. Jag och Kristdemokraterna riktar ett stort tack till scoutkåren för deras helhjärtade engagerade insatser för Ukraina, säger Thomas Nyman (KD)

– Våra volontärer hjälpte till att ta emot både kläder och hushållsartiklar. Berget växte här i Holken, vår fina scoutgård i Tegelhagen. Vi såg till att material sorterades och packades i lastbilar som sedan transporterade gåvorna till länder i Europa där flyktingarna samlades, berättar Mona Hamberg, administrativ chef för kåren.