• Ny aktivitetsskolgård ger tryggare Edsberg

Kommunstyrelsen har nu beslutat att storsatsa på ny skolgård och parkområde i Edsberg. Redan år 2023 planeras den nya skolgården stå klar.
    Området kommer innefatta ett aktivitetsområde som även kan användas för spontanidrott och föreningsliv utanför skoltid. Huvudsyftet är att öka attraktiviteten, tryggheten och gynna idrottsaktiviteter.
    – Att bygga tryggt och erbjuda förutsättningar för en aktiv fritid är en viktig del av det förebyggande trygghetsarbetet. Eleverna behöver en hemtrevlig mötesplats som uppmanar till aktivitet och rörelse. Dessutom är det viktigt att ha en bra skolgård som tydligt avgränsas från centrum för att minska hänget där, säger Thomas Nyman (KD), kommunalråd för Kristdemokraterna och ordförande i kultur- och fritidsnämnden.
    Satsningen genomfördes av flera skäl. Utredningar visar att den nuvarande skolgården inte har tillräckligt mycket möjligheter till aktiviteter. Rörelse är en förutsättning för bättre skolresultat. Nya satsningen genomförs också för att avgränsa skolgården och minska elevhäng i Edsbergs centrum.
    – Basketplan, konstgräsplan, löparbanor och utegym med mera kommer byggas som en del av skolgården, berättar Thomas Nyman.
    Men det ska även finnas tystare inbjudande mötesplatser. För att komma till rätta med tidigare trygghetsproblematik ska skolgården ha en tydlig avgränsning mot centrum.
    Lärare och elever har varit delaktiga i planeringen av nya utemiljöerna. Bygget kommer ske vid Edsbergsskolan och ytorna ner mot Danderydsvägen.