• I värnamopolitiken sedan 1964

Året var 1964. Sveriges största folkrörelse någonsin hade precis lyckats samla in över två miljoner namn för att bevara kristendomsämnets ställning i skolan. Många insåg att det fanns underlag för ett parti som söker sina ideologiska rötter i den kristna traditionen och sätter människovärdet före pengavärdet också i Sverige och den 20 mars bildades KDS – Kristen Demokratisk Samling.

Även i Värnamo fanns det människor som längtade efter ett nytt parti byggt på kristna värderingar. Många kände sig inte längre hemma i sina gamla partier. Bara ett par veckor efter partiets bildande i Stockholm, grundades en lokalavdelning i Värnamo kommun, vilken därmed torde vara en av Kristdemokraternas äldsta lokalavdelningar.

Sedan dess har Kristdemokraterna haft en självklar plats i värnamopolitikens centrum. Genom åren har partiet lagt en mängd politiska förslag med människovärdet i fokus och rötterna i kristdemokratisk ideologi, till exempel Brogården, vänort i u-land, gästhemmet Svalan, ungdomsmottagning, bygg vindkraft, anhörigkonsult, flexibilitet och mångfald i barnomsorgen, ökat ungdomsinflytande, tjänstegarantier, trygghetsboenden och att ge nyblivna svenska medborgare en present i samband med nationaldagsfirandet.

Idag är partiavdelningen i Värnamo kommun en av de tyngsta avdelningarna i Jönköpings partidistrikt av Kristdemokraterna, som i sin tur är det största distriktet i partiet.

I samband med Kristdemokraternas 40-årsfirande i Värnamo den 29 mars 2004 tog man fram en historik över de 40 första åren: 40 år för människovärdet – Kristdemokraterna i Värnamopolitikens centrum. Här finns även en historik för denna webbplats.

40 år för människovärdet – Kristdemokraterna i Värnamopolitikens centrum:
    [Historik]

Snabbfakta om Kristdemokraternas historia i Värnamo:
    [Snabbfakta]

På webben sedan 1998
    [Webbplatsens historia]

Läs mer om kristdemokraternas historia i Sverige:
    [Historia]

Läs mer om vad Kristdemokraterna gör i Värnamo:
    [Nyheter]