• Motion Familjerådgivningscheck

Motion angående familjerådgivningscheck.

Ett av livets största förändring och utmaning inträffar när man som par utökas till en familj, dvs. när man får sitt första barn. Från att haft allt fokus på sina egna och partnerns behov blir plötsligt detta fokus över en natt flyttat till de nya barnet. Barnets behov av kärlek och uppmärksamhet kommer,  som sig bör, som prio ett och parförhållandet får en stor utmaning, kanske den största någonsin, samtidigt som det är just då man som mest behöver varandras stöd och kärlek liksom det lilla barnet har rätt till båda föräldrarnas kärlek och uppmärksamhet.

I Barnkonventionens inledning stycke sex står: ”Konventionsstaterna är övertygade om att familjen, såsom den grundläggande enheten i samhället och den naturliga miljön för alla dess medlemmars och särskilt för barnens utveckling och välfärd, bör ges nödvändigt skydd och bistånd så att den till fullo kan ta på sig sitt ansvar i samhället.”  Och vidare i stycke sju: ”Konventionsstaterna erkänner att barnet för att kunna uppnå en fullständig och harmonisk utveckling av sin personlighet, bör växa upp i en familjemiljö, i en omgivning av lycka, kärlek och förståelse.”

Kommunen erbjuder föräldrautbildning, vilket är mycket bra, men vi tror att de nya föräldrarna  skulle ha nytta och glädje av att också få gå på familjerådgivning för att få råd och stöd att hantera sina relationer så att lyckan, kärleken och förståelsen för varandra utvecklas och fördjupas.

Därför vill vi Kristdemokrater  att föräldrar som fått sitt första barn erbjuds en gratis familjerådgivningscheck för tre tillfällen.

Katarina Nisson                       Lennart Engström                       Linda Persson