• +82 mnkr till regionen, +191,4 mnkr till Dalarnas kommuner

Regeringen (M, KD, L) presenterar kraftiga tillskott till välfärden i sin höstbudget. De generella statsbidragen förstärks med 10 miljarder kronor. Det innebär 82 miljoner kronor extra till Region Dalarna och 191,4 miljoner kronor extra till Dalarnas kommuner.

Förstärkningen behövs för att stötta kommuner och regioner i spåren av den höga inflationen. Förutom de generella statsbidragen föreslår regeringen även nära 6 miljarder i riktade statsbidrag till kommunsektorn, sammantaget ett tillskott på nära 16 miljarder kronor.

Det här är ett betydande tillskott som kommer att göra stor nytta i välfärden. Samtidigt är det så att det fortsatt vilar ett stort ansvar på oss i regionen och alla kommuner. Arbetet för att nå en ekonomi i balans fortsätter, men förutsättningarna att lyckas har med regeringens tillskott blivit mycket bättre.

Regeringen visar med detta att man inte lämnar välfärden åt sitt öde. I det ekonomiskt svåra läge vi befinner oss i behöver politiker på alla nivåer bidra med sitt och ta sin del av ansvaret. Det gör regeringen och det kommer vi att göra här i Dalarna.