• En stärkt primärvård – nyckeln till en bättre vård i Dalarna

    Alltför många i Dalarna upplever i dag en vård där man tvingas träffa olika läkare vid varje besök och där helhetsansvaret försvinner.

    För oss i Kristdemokraterna är det självklart att vården måste utgå från patientens behov av kontinuitet. Att ha en fast vårdkontakt – någon som känner dig över tid – är en av de absolut viktigaste faktorerna för en välfungerande hälso- och sjukvård.

    Det handlar om kvalitet, trygghet och i förlängningen om patientsäkerhet.

    När kontinuiteten brister ökar risken för felbedömningar, dubbelarbete och onödiga besök på en redan överbelastad akutmottagning.

    Därför vill vi se en tydlig förstärkning av primärvården i Dalarna.

    Primärvårdens andel av sjukvårdsbudgeten ska fortsätta öka. Detta är en nödvändig prioritering om vi menar allvar med att vården ska finnas nära invånarna och möta deras behov i tid.

    En riktlinje ska finnas för antalet listade per läkare, med ett riktmärke på 1 100. Det är ett väl etablerat riktvärde som skapar förutsättningar för både tillgänglighet och kontinuitet. Med rimliga patientlistor kan läkare ta ansvar för sina patienter över tid – och patienter slipper upprepa sin historia för nya vårdkontakter gång på gång.

    Medan andra förordar en närakut i anslutning till länslasarettet vill vi i stället se långsiktiga satsningar på en stärkt primärvård i hela Dalarna.

    En väl fungerande primärvård är inte bara en första linjens vård – den är navet i hela hälso- och sjukvårdssystemet. Det är där kontinuiteten finns, där tidiga insatser görs och där många akuta besök förebyggs.

    I en debattartikel nyligen ställde distriktsläkare i styrelsen för Svensk förening för allmänmedicin (SFAM) i Dalarna frågan: Vilka politiker blir först att ta Socialstyrelsens riktvärde på allvar, för en riktigt bra primärvård åt dalfolket?

    För oss kristdemokrater är svaret enkelt: det blir vi!

    Birgitta Sacrédeus (KD), regionråd i Dalarna
    Daniel Sandvik (KD), ledamot i hälso- och sjukvårdsnämnden
    Elin Åhman (KD), ledamot i hälso- och sjukvårdsnämnden
    Carin Malm (KD), ersättare i hälso- och sjukvårdsnämnden