-
En stärkt primärvård – nyckeln till en bättre vård i Dalarna
Alltför många i Dalarna upplever i dag en vård där man tvingas träffa olika läkare vid varje besök och där helhetsansvaret försvinner.
För oss i Kristdemokraterna är det självklart att vården måste utgå från patientens behov av kontinuitet. Att ha en fast vårdkontakt – någon som känner dig över tid – är en av de absolut viktigaste faktorerna för en välfungerande hälso- och sjukvård.
Det handlar om kvalitet, trygghet och i förlängningen om patientsäkerhet.
När kontinuiteten brister ökar risken för felbedömningar, dubbelarbete och onödiga besök på en redan överbelastad akutmottagning.
Därför vill vi se en tydlig förstärkning av primärvården i Dalarna.
Primärvårdens andel av sjukvårdsbudgeten ska fortsätta öka. Detta är en nödvändig prioritering om vi menar allvar med att vården ska finnas nära invånarna och möta deras behov i tid.
En riktlinje ska finnas för antalet listade per läkare, med ett riktmärke på 1 100. Det är ett väl etablerat riktvärde som skapar förutsättningar för både tillgänglighet och kontinuitet. Med rimliga patientlistor kan läkare ta ansvar för sina patienter över tid – och patienter slipper upprepa sin historia för nya vårdkontakter gång på gång.
Medan andra förordar en närakut i anslutning till länslasarettet vill vi i stället se långsiktiga satsningar på en stärkt primärvård i hela Dalarna.
En väl fungerande primärvård är inte bara en första linjens vård – den är navet i hela hälso- och sjukvårdssystemet. Det är där kontinuiteten finns, där tidiga insatser görs och där många akuta besök förebyggs.
I en debattartikel nyligen ställde distriktsläkare i styrelsen för Svensk förening för allmänmedicin (SFAM) i Dalarna frågan: Vilka politiker blir först att ta Socialstyrelsens riktvärde på allvar, för en riktigt bra primärvård åt dalfolket?
För oss kristdemokrater är svaret enkelt: det blir vi!
Birgitta Sacrédeus (KD), regionråd i Dalarna
Daniel Sandvik (KD), ledamot i hälso- och sjukvårdsnämnden
Elin Åhman (KD), ledamot i hälso- och sjukvårdsnämnden
Carin Malm (KD), ersättare i hälso- och sjukvårdsnämnden-
- Dela detta: