-
En satsning för hela länet – ny järnväg genom Västerdalarna
Region Dalarna tar nu steg mot att bli delägare i Scandinavian Mountains Railway AB – ett bolag som samlar svenska och norska kommuner, besöksnäringen och lokala aktörer, med målet att bygga en järnvägsförbindelse till Sälen och vidare till Norge.
I dag är vägarna det enda sättet att ta sig till Sälenfjällen, som är världens fjärde största vinterdestination. Med en järnvägsförbindelse kan resandet bli mer hållbart och skapa nya möjligheter för både boende och företag – samtidigt som det skulle stärka beredskapen.
Planen innebär att Västerdalsbanan rustas upp och en ny bana byggs vidare till Sälenfjällen, för att sedan knytas ihop med järnvägen mot norska Elverum.– Detta är en satsning som kan bli av stor betydelse för hela länet – för näringslivet, för människors vardag och för vår gemensamma säkerhet, säger Birgitta Sacrédeus (KD), ordförande i regionala utvecklingsnämnden.Kristdemokraterna vill se infrastruktur som håller ihop hela Dalarna. Med satsningen på järnväg genom Västerdalarna tar vi ett steg mot ett mer sammanlänkat och livskraftigt län.
-
- Dela detta: