• Dalarnas kristdemokrater håller årsmöte – fokus på midsommarfiranden som hotas av vägavgifter

Lördagen den 25 mars genomförde Kristdemokraterna i Dalarna sitt partidistriktsårsmöte. Iklädd Rättviksdräkt hälsade Per Mårthans, gruppledare för Kristdemokraterna i Rättvik, ett femtiotal partivänner välkomna till församlingshemmet i Rättvik. Därefter hölls tal bland annat av partiledare Ebba Busch på video och riksdagsman Kjell-Arne Ottosson.
    Elin Åhman från Borlänge omvaldes till partidistriktsordförande, Birgitta Sacrédeus från Mora till 1:e vice ordförande och Mathias Bengtsson från Gagnef som 2:e vice ordförande. I övrigt omvaldes Per Mårthans från Rättvik, Helena Vådegård från Säter och Roy Uppgård från Avesta som ledamöter i partidistriktsstyrelsen. Nyvald till styrelsen blev Veronica Zetterberg från Falun.
    – Vi tackar för fortsatt förtroende och ser fram emot arbetet som ligger framför. Med regionråd Birgitta Sacrédeus och riksdagsman Mathias Bengtsson som vice ordföranden har vi i presidiet koppling både till den regionala och nationella nivån, vilket är mycket positivt, säger ordförande Elin Åhman.
    På årsmötet behandlades ett stort antal motioner inför partiets riksting i höst. Bland annat antogs en motion om att midsommarfiranden och idrottstävlingar som påverkar statlig väg inte ska riskeras stoppas av Trafikverket.
    – Runtom i landet brottas hembygdsföreningar och idrottsklubbar med nya vägavgifter från Trafikverket. Att arrangera ett traditionellt midsommarfirande längs statlig väg eller stänga av en länsväg för ett skidlopp kostar numera tiotusentals kronor. Detta med anledning av att Trafikverket har ”slutat se mellan fingrarna” och skärpt reglerna kring skyltning och vakter, något som föreningarna har skött på egen hand tidigare, säger motionär Lennart Sacrédeus.
    Årsmötet föreslår att partiet nationellt ska verka för att Trafikverket agerar på ett smidigt och praktiskt sätt vad gäller föreningars arrangemang som under kort tid påverkar statlig väg. Trafikverket ska inte ge obefogade vägavgifter eller hindra att föreningar själva sköter skyltning, vägvisning och trafikomledning.
    – Civilsamhällets insatser är omistliga och borde stödjas istället för att stjälpas – för tradition, trygghet och framåtanda, avslutar Lennart Sacrédeus.
    Denna motion, med flera andra, kommer att behandlas på Kristdemokraternas riksting i november.