• Familjen är det bästa verktyget mot psykisk ohälsa

Barn och ungdomars uppväxt i en familj, där man får lära sig att ge och ta i en kärleksfull miljö, utgör den bästa plantskolan till ett liv med god psykisk hälsa. Om detta skriver regionråd Birgitta Sacrédeus (KD), 2:e vice ordförande i regionfullmäktige Torsten Larsson (KD) och ledamot i hälso- och sjukvårdsnämnden Daniel Sandvik (KD).

Föräldrar kan genom en kärleksfull uppfostran, präglad av såväl värme, inlevelseförmåga som tålamod och tydlighet i goda rutiner samt normer kring rätt och fel, lägga en omistlig och ovärderlig grund för barns och ungdomars uppväxt samt psykiska hälsa.

Politikens uppgift måste därför vara att stödja familjen. I Region Dalarna fortgår arbetet med att tillskapa familjecentraler i länets alla kommuner, och på KD:s riksting i höst presenteras ett nytt familjepolitiskt program med barnet i fokus. Allt för att ytterligare stärka familjen – den viktigaste gemenskapen för samhället i stort liksom för den psykiska hälsan hos våra barn och ungdomar.

Läs debattartikeln här: https://www.falukuriren.se/2023-09-06/verktyg-mot-psykisk-ohalsa-karleksfulla-familjer-med-god-fostran?fbclid=IwAR3_xP_HI6pRR1OlCI0RJH4HXM2pLqi3gbYhMzpMgjJEvFq5xIz31ht3mi4