• Minister i Dalarna för vår rörelsesatsning

Idag får vi besök av Jakob Forssmed (KD), socialminister med ansvar för folkhälsa, idrott och civilsamhälle. Han är här bland annat för att ta del av vår framgångsrika rörelsesatsning i skolan.

Förra mandatperioden drev vi igenom en historisk satsning för att öka den fysiska aktiviteten bland barn och unga. Drygt 20 miljoner kronor avsattes. Satsningen innebär att RF-SISU Dalarna jobbar tillsammans med skolorna för att erbjuda alla elever en aktiv skoldag.

RF-SISU Dalarna samarbetar numera med merparten av länets skolor, i alla 15 kommuner. Högskolan Dalarna har studerat satsningen och forskningsresultaten visar att man i hög grad når målen. Man får barn i rörelse, och man når barn som inte rör sig i vanliga fall. Satsningen får även sociala effekter.

Barn behöver röra på sig mer – för att må bättre psykiskt och fysiskt, få mer gemenskap med andra och lyckas bättre i skolan. Vår satsning bidrar till detta, och vi hoppas att socialministern kan ta inspiration av det vi gör här i Dalarna.