• Tack vare KD: Sms-livräddare kommer till Dalarna

Sms-livräddare kommer till Dalarna! Det meddelar regionråd Birgitta Sacrédeus (KD) på en presskonferens i samband med Internationella Hjärtdagen den 29 september.

Beskedet innebär att frivilliga med kunskap inom HLR snart kommer kunna ingripa vid hjärtstopp runtom i länet, via larm i appen Sms-livräddare.

– Vi har länge drivit denna fråga, och nu har vi nått en överenskommelse med våra samarbetspartier i Samling för Dalarna, säger Birgitta Sacrédeus.

Varje år drabbas runt 200 personer i Dalarna av hjärtstopp utanför sjukhus. För att överleva krävs omedelbara insatser i form av HLR och användande av hjärtstartare. Eftersom hjälpen oftast dröjer för länge överlever enbart 10-15 procent av de drabbade.

Om tidig HLR ges fördubblas chansen till överlevnad, och det har visat sig att frivilliga livräddare ofta hinner fram före ambulansen. Sms-livräddare beräknas kunna rädda 5-6 liv i Dalarna varje år. Detta enligt forskning som Anneli Strömsöe, sjuksköterska och forskare inom hjärtstoppsområdet, kunde redogöra för på presskonferensen.

På presskonferensen deltog även Björn Sonnentheil som är ordförande för Riksförbundet HjärtLung Dalarnas län och därmed representerar hjärtsjuka patienter i Dalarna. Han välkomnar beskedet, som är särskilt viktigt för just hjärtsjuka, och uppmanar fler att lära sig HLR.

Det politiska beslutet om att införa Sms-livräddare väntas fattas i oktober. Tjänsten kommer att vara igång senast 1 januari 2024.