• En bättre mödrahälso- och förlossningsvård i Dalarna

Tack vare regeringens landsbygdsatsning kan vi nu genomföra viktiga insatser för Dalarnas mödrahälsovård och förlossningsvård.

Regeringen satsar över 1,6 miljarder kronor på förlossningsvården och kvinnors hälsa. 150 miljoner kronor avsätts särskilt till mödrahälsovården och förlossningsvården i regioner där många bor på landsbygden. För Dalarna innebär detta 7,8 miljoner kronor extra.

Pengarna ska användas till att förbättra patienthotellet i Falun och utveckla digitala arbetssätt. Patienthotellet ska anpassas för vistelse före och efter förlossning, med möjlighet att ha barnmorska på plats vissa tider och göra BB-undersökningar. Det ska även göras i ordning ett gästpentry för föräldrar.

Vad gäller digitala arbetssätt ska det bli möjligt att genomföra hälsosamtal samt barnmorske-, kurator- och psykologbesök på distans. Digitala arbetssätt ska även användas för att förbereda och utbilda föräldrar, ge råd och hjälp med amning samt handleda och utbilda personal.

Insatserna kommer att stärka våra mödrahälsovårdscentraler på landsbygden, göra vården mer tillgänglig och underlätta särskilt för de som har långt att åka till BB i Falun.

– Alla ska kunna känna sig trygga före, under och efter en graviditet. Det är vår prioritet, och det är vi nu ett steg närmare att uppnå, säger regionrådet Birgitta Sacrédeus (KD).

Läs debattartikeln här: https://www.falukuriren.se/2023-07-10/en-battre-modrahalso-och-forlossningsvard-i-dalarna?fbclid=IwAR36yk_x36D7Hd5Y8kx1LoFkep7BFnLnTooN2kIm9AHVHJql8cVCAeh7Hqw