• Mathias Bengtsson: Midsommar är räddad!

BESKEDET: INGA AVGIFTER FÖR MIDSOMMAR

Vid årsskiftet ändrade Trafikverket arbetssätt. Plötsligt började man ta ut helt orimliga avgifter för evenemang som använder statlig väg.

Det har redan drabbat flera idrottsföreningar och skulle även hota midsommarfiranden i Dalarna. Skidklubben IFK Mora fick betala 17 000 kr för att stänga av två länsvägar i 30 minuter. För Tibble bys traditionella midsommarfirande skulle notan från myndigheten landa på 20 000 kr.

Nu stoppar regeringen avgifterna.

– I alla tider har vi firat midsommar utan att betala avgifter till staten. Det ska vi såklart kunna fortsätta med. Nu justerar vi den här orimligheten, så att Trafikverket inte behöver begära ersättning från små föreningar, säger riksdagsledamoten Mathias Bengtsson (KD) från Gagnef som under en tid drivit på för förändring i riksdagen.

Samtidigt är han kritisk till att den tidigare regeringen inte agerade när frågan dök upp.

– Om den tidigare S-regeringen hade agerat redan när förändringarna aviserades i februari 2022 hade frågan varit löst innan det blev ett problem. Då hade ingen idrottsförening behövt betala orimliga avgifter och ingen byförening hade behövt känna oro för midsommarfirandet.

– Som med så mycket annat blir det Kristdemokraterna som får städa upp efter den tidigare regeringen, avslutar Bengtsson.