• Anders Wijkman m fl: Camerons EU-skepsis inte rätt väg för Sverige

Om ett fördjupat EU-bygge blir tillräckligt bra, bör Sverige allvarligt överväga att delta och inte reflexmässigt följa Storbritannien ut i en oviss kyla. Men först måste partierna inför valet till Europaparlamentet nästa år förklara vad de vill i EU-frågan. Allt annat är ett svek mot demokratin, skriver förre EU-parlamentarikern (KD)Anders Wijkman och andra ledande svenska EU-debattörer i Dagens Nyheter (2 mars).

Sverige skulle kunna påverka den fortsatta förhandlingsprocessen genom att tydliggöra vad EU inte skall göra. Det är en allmän uppfattning i Europa, inte bara i Sverige, att EU inte skall ta ifrån länderna självbestämmandet om utbildning, hälsa och socialförsäkringar eller andra liknande frågor.
    Sverige kunde också verka för att unionen blir mer demokratisk, att de som vill leda unionen tvingas ställa upp i val och ta ansvar för sina beslut.
    Alla förutsättningar kommer inte att falla på plats så som Sverige skulle vilja se dem. Vi måste lyssna också till andra. Men om det fördjupade unionsbygget blir tillräckligt bra, bör Sverige enligt vår uppfattning allvarligt överväga att delta, och inte reflexmässigt följa Storbritannien ut i en oviss kyla.
    Den totala brist på diskussion om detta viktiga val som kännetecknar Sverige i dag är ett svek mot demokratin. Ett minimikrav är att partierna i god tid före valet till Europaparlamentet nästa år öppet förklarar vad de vill ifråga om EU:s framtid. För detta har både regeringen och oppositionen ett stort ansvar, framhåller Anders Wijkman m.fl. författare till debattinlägget i DN.

Läs hela debattartikeln i Dagens Nyheter: Camerons EU-skepsis inte rätt väg för Sverige