• Framtidskommissionen: Längre arbetsliv för att klara välfärden

Stasminister Fredrik Reinfeldt (Foto: Martina Huber)

Unga måste komma in tidigare på arbetsmarknaden och fler måste arbeta längre. Det är en av slutsatserna i Framtidskommissionens fjärde och sista delutredning ”Framtidens välfärd och den åldrande befolkningen”. Statsminister Fredrik Reinfeldt deltog vid presentationen av rapporten.

Det är positivt att befolkningen åldras men det är samtidigt en utmaning för hur vi ska fortsätta att utveckla välfärden, framhåller Framtidskommissionens som i sin fjärde utredning fokuserar på utmaningen för framtidens välfärd och den åldrande befolkningen.

Vi lever allt längre med allt bättre hälsa. Samtidigt föds färre barn än tidigare, vilket gör att befolkningen blir allt äldre. Vi riskerar därmed en obalans mellan dem som arbetar och dem som har pension, om vi inte gör någonting åt saken, konstaterar Framtidskommissionen. Obalansen är en följd av att modellen för hur välfärden finansieras byggdes upp i en tid när vi inte levde lika länge och andelen pensionärer med behov av vård och omsorg var jämförelsevis mindre.

Hittills har diskussionen i stor utsträckning handlat om vad offentlig sektor bör göra. Åldrandet kommer dock att påverka alla delar av samhället, påpekar Framtidskommissionen:
    ”Mer fokus kommer att behövas på vad individer och arbetsgivare kan och bör göra. Det alternativ som ter sig bäst för samhällsekonomin – och som är mest rättvist mellan olika generationer – är mer arbete, främst genom högre sysselsättning, ett förlängt arbetsliv och ett tidigare inträde på arbetsmarknaden. Men flera andra anpassningar krävs också. Det borde exempelvis vara möjligt att uppnå en högre välfärdsutveckling till samma peng genom att fortsätta att ta tillvara möjligheterna att effektivisera den offentliga sektorn.”

Du kan hämta mer information och ladda ner delutredning ”Framtidens välfärd och den åldrande befolkningen” från Framtidskommissionens hemsida