• 2011-06-12 Valfrihet också när man är gammal

Kristdemokraterna den 12 juni 2011
    Lidköping

Motion till Lidköpings Kommunfullmäktige

Valfrihet också när man är gammal

En långsiktig omställning av äldrepolitiken har inletts inriktad på att ge äldre personer självständighet, valfrihet och värdighet. Den nya äldrepolitiken återspeglar synen att även när man passerar pensionsåldern har man rätt att fortsätta utvecklas. Tack vara att vi blir friskare och kan leva ett aktivt liv högre upp i åldern är detta möjligt. Allt fler vill kunna påverka sin tillvaro och det ska vara en rättighet för alla.

Värdegrunden är ett synsätt som ska genomsyra alla verksamheter enligt den äldreomsorgsplan som antogs av vård och omsorgsnämnden i Lidköping december 2010
    Värdegrunden utgår från lagstiftning och av riksdagens antagna handlingsplan. Lagstiftningens principer om självbestämmande, kontinuitet, flexibilitet, normalisering,närhet och valfrihet ska vara vägledande för arbetet i praktiken. Värdegrunden ska ge alla möjligheter att leva efter sin identitet och personlighet så att man upplever att man har ett värdigt liv och har möjlighet att finna välbefinnande .

Lagen om Valfrihetssystem (LOV) utgör ett exempel på att äldre kan ges ökade möjligheter att påverka sitt dagliga liv genom att kunna välja utförare. På så sätt får de ökat inflytande över sin livssituation och kan välja och välja bort tjänster beroende på hur de önskar få dem utförda.

I budgetpropositionen för 2011 klargör regeringen att under mandatperioden kommer en Ytterligare en satsning för att flera kommuner ska införa fritt val för äldre inom äldreomsorgen. Senast 2014 bör alla kommuner i landet ha beslutat om valfrihet för den enskilde enligt LOV, annars bör tvingande lagstiftning övervägas.

För att fortsätta stimulera utvecklingen av valfrihetssystem inom äldreomsorgen ställer regeringen ytterligare medel till förfogande för de 78 kommuner bl.a. Lidköping som ännu inte har sökt stimulansbidrag. Socialstyrelsen har fått i uppdrag att informera och fördela 21~500~000 kronor till kommunerna.
    För Lidköpings räkning kan stimulansbidraget uppgå till ca 1 miljon kronor för att förbereda och utveckla valfrihetssystem inom äldreomsorgen.

Vi vill med ovanstående föreslå kommunfullmäktige besluta

att Lidköpings kommun söker stimulansmedel hos Socialstyrelsen för att förbereda valfrihetssystemet inom äldreomsorgen som ett första steg att införa valfrihetssystemet för omvårdnadstjänster för äldre.

Lidköping den 12 juni 2011

Maj Ader (Kd), Ann-Christine Bårström (Kd)

Upptagen som gruppmotion

Tommy Larsson