• Vitsippspriset 2010

Vuxna på stan och Lidköpings Vintersportklubb fick på torget i lördags ta emot Kristdemokraternas Vitsippspris, en utmärkelse för organisationer eller personer som gjort något utöver det vardagliga, till glädje för andra utan att tänka på egen vinning. Prisen delades ut av Kristdemokraternas ordförande Tommy Larsson, som lyfte fram partiets tre hörnstenar Familjen, Föreningar och Företagsverksamheten. ” Idag vill vi betona föreningarnas stora betydelse för vårt samhälle, sa Tommy Larsson.

Vuxna på stan tilldelas priset för sin uthållighet och osjälviska engagemang för ungdomar i Lidköping. Föreningen har under 20 års tid ställt upp för att vara till hands under kvällar och i samband med vissa helger. Genom sina nattvandringar skapar de  trygghet när många ungdomar vistas på stan och är  i behov av en stödjande hand. Priset mottogs  av Lennart Birgersson, som uppmanade flera lidköpingsbor och föräldrar att aktivera sig för dessa ungdomar och delta i de s.k. nattvandringarna.

Medlemmar i Lidköpings Vintersportklubb har under ett antal år, efter att ha tillgodosett den egna motionen på tisdagar, tagit med rullstolsbundna pensionär på äldreboendet Bräddegården i Råda ut på uppfriskande promenader i Rådaskogen. De har även tillsammans gjort ett antal utflykter, som kanske inte kommit tillstånd utan Vintersportklubben osjälviska engagemang.

vitsippspris_2010

Mats Johansson, Lidköpings Vintertsportklubb, Tommy Larsson/Kds ordf.

Tommy Birgersson, Vuxna på stan, Inga Fransson, diakon Råda församling

vitsippspris_2010_2

Inga Fransson visar upp en vacker skål med våra vitsippor för en av pensionärerna på torget

Idén kom från diakon Inga Fransson, Råda församling, som även såg ett socialt värde för de äldre genom detta samarbete. Vintersportklubbens Mats Johansson nappade på idén och ser nu till att de olika aktiviteterna genomförs.  Mats Johansson uppmanade fler frivilliga organisationer till motsvarande initiativ för de äldre i Lidköping.