• Folkhälsofond nobbades

Kristdemokraterna har i flera motioner lagt förslag om för att förebygga en god mental hälsa och ge barn och föräldrar en bra start i livet.

En motion har varit att inrätta en särskild folkhälsofond för tidiga insatser i förskola och skola.Att minska utanförskapet är det viktigaste och samtidigt den störta utmaningen.

Vid senaste fullmäktig i september gjorde Kds gruppledare Tommy Larsson ett försök att få 40 miljoner kr i en folkhälsofond men S, V,Mp röstade ner förslaget.Moderaterna la ner sina röster medan övriga allianspartier gav stöd åt förslaget.

Folkhälsofonden skulle ge betydligt bättre avkastning än börsen och kommunen borde ha råd att satsa 35-40 milj.kr för ändamålet, menade Tommy Larsson. Fullmäktige var överens om att samordnade och tidiga insatser för att unga inte ska hamna i ett utanförskap är helt rätt, men längre än så var man inte överens.

Under mandatperioden har Kristdemokraterna lagt flera motioner till fullmäktige med fokus på familjen och barnen, bland annat:

• Inrättandet av familjecentraler i kommunen.
    • Stöd till familj, barn och undom i ett helhetsperspektiv.
    • En tryggare skola med arbetsmiljöcertifiering.
    • Stöd till föräldrar med barn med neuropsykologisk nedsättning.
    • Familjestöd/föräldrautbildning.
    • Inrättandet av Barnrättsombud.

Kristdemokraterna har varit den sociala rösten i Lidköpings kommunfullmäktige.