• EU – För fredens skull

Vad ska vi ha EU till? Inför det kommande EU valet är det en berättigad fråga.

Självklart ska beslut fattas på den nivå de hör hemma. De vardagsnära besluten ska förbli
    vardagsnära. Brysselbyråkrati och slöseri med EU-medel ska bekämpas.

Den europeiska gemenskapen byggdes på tanken om varje människas okränkbara värde. Det måste också genomsyra vägen framåt, oavsett om vi diskuterar miljögifter, jobbpolitik eller flyktingmottagande.

För 100 år sedan startade det första världskriget och några år därefter det andra. Under dessa två krig dödades 75 miljoner i själva krigen. Dessutom dog 50 miljoner i Spanska sjukan som direkt kan relateras till första världskriget. Det innebär att 125 miljoner dog till följd av dessa två krig. En ofattbar siffra och främst ett ofattbart mänskligt lidande.

Kort efter det andra världskriget startar EU:s historia. Tre ledande statsmän, alla tre
    Kristdemokrater, R Schuman, utrikesminister i Frankrike, K Adenauer kansler i Tyskland och A de Gasperi premiärminister i Italien, insåg att ingenting var viktigare än att nu bygga ett fredens Europa.

Detta är även i dag den viktiga frågan. Upprinnelsen och den tändande gnistan till de två världskrigen var till stor del de nationalistiska strömningarna. Tyvärr är dessa strömningar åter starka i dagens Europa.

Vilka värderingar som får styra i EU är avgörande för vilken väg Europa ska ta. Vi behöver samarbeta på flera områden som miljö, bekämpande av organiserad brottslighet, företagande och handel för att bekämpa arbetslöshet. Men det finns också många områden som vi ska bestämma om själva och som EU inte ska syssla med.

Den europeiska gemenskapen byggdes på tanken om varje människas okränkbara värde. Detta är lika aktuellt idag och avgörande om vi ska bevara freden och öppenheten i Europa. Din röst i Europaparlamentet påverkar Europa och framtiden!

Tommy Larsson
    Kristdemokrat