• Stöd till föräldrar med barn och ungdomar med funktionshinder

Motion till Lidköpings Kommunfullmäktige

Stöd till föräldrar med barn och ungdomar med funktionshinder

Föräldrar till barn och ungdomar med funktionsnedsättning har en stor belastning. Föräldrarna få ofta själva bära hela ansvaret för att barnens behov ska bli tillgodosedda. Bl. a. får de ibland stödja upp i skolan för att skolarbetet ska fungera. Dessa krav och stress leder många gånger till långa sjukskrivningsperioder, vilket påverkar arbetet och ger inkomstbortfall.

Vid informations och debattkvällen den 25 april 2013 med föreningen Compassen framfördes bl. a. att familjer med barn med funktionshindrade har behov av avlastning på helger för att klara av sin familje- och arbetssituation.

Det saknas fortfarande en organisation och samordning i kommunen av de olika människor som är involverade för stöd och behandling för dessa föräldrars barn.(Motion KD den 2010 03 28)

Stöd till föräldrar med barn och unga med funktionsnedsättning är en insatts som först och främst är humanitär och en mänsklig investering. Kostnaderna för denna långsiktiga insats är en investering för kommunen, vilket är väl känt och vetenskapligt belagt. Därför bör kommunen i samverkan mellan Habilitering och Hälsa, Västra Götalandsregionen och föreningen Compassen, frivilliga organisationer, utarbeta en gemensam plan för stöd till föräldrar med barn och ungdomar med funktionshinder i Lidköpings kommun.

I Strategisk plan och budget för Vård- och omsorgsnämnden framgår det att nämnden inte har något specifikt politiskt formulerat uppdrag av Kommunfullmäktige för mandatperioden inom området ”Stöd och service till personer med funktionsnedsättning”.

Som ett led i kommunens satsning av tidiga insatser är att det finns ett uppdrag som är tydligt gällande funktionsnedsättning till ansvarig nämnd.

Plan för Stöd och service till personer med funksnedsättning har tagits fram av Vård och omsorgsnämnden och fastställd 2011- 12 13.

Med anledning av ovanstående föreslår vi

– att Vård och omsorgsnämnden får ett uppdrag av Kommunfullmäktige att ge Stöd och service till personer med funktionsnedsättning,

– att i nära samarbete med berörda parter utarbetar en plan för stödinsatser till föräldrar med barn och ungdomar med funktionsnedsättningar,

– att medel avsätts för tidiga insatser för denna grupp.

Kristdemokraterna i Lidköping 2013-06-16

Tommy Larsson      Maj Ader       Carina Karlsson     Sten-Eric Lager