• Daglig motion i skolan – en tidig insats för hälsa och goda studieresultat

    Till Lidköpings kommunfullmäktige

    Motion angående daglig motion i skolan – en tidig insats för hälsa och goda studieresultat.

    Det har konstaterats att allt fler barn och ungdomar får problem med värk i nacke och rygg orsakade av frekvent användande av datorer, läsplattor och mobiltelefoner.

    För mycket stillasittande påverkar är också negativt för studieresultaten.

    Forskning baserad på det riksbekanta Bunkefloprojektet visar att daglig idrott i skolan ger bättre slutbetyg i årskurs nio och fler behöriga till gymnasiet.

    Bunkefloprojektet startade hösten 1999 som ett samverkansprojekt mellan Ängslättskolan/Sundsbroskolan i Bunkeflostrand, Universitetssjukhuset MAS, Malmö högskola och idrottsföreningen LB07, tidigare Bunkeflo IF. I projektet studerades effekten av daglig schemalagd fysisk aktivitet på 45 minuter per skoldag hos barn från årskurs ett fram till årskurs nio.

    Projektet blev ett av Sveriges mest uppmärksammade och efterfrågade hälsoprojekt under 2000-talet med stor nationell spridning.

    På Ängslättskolan och Sundsbroskolan i Bunkeflostrand följde universitetslektor Ingegerd Ericsson, Malmö Högskola, tre årskullar barn från lågstadiet till årskurs nio. Hon jämförde barn med daglig idrott plus extra motorisk träning på schemat med en kontrollgrupp med barn som hade två idrottslektioner i veckan. Under nio år genomfördes motorikobservationer av balans och koordinationsförmåga. Vidare jämfördes resultaten i diagnostiska prov i årskurs två samt slutbetygen i årskurs nio mellan de två grupperna.

    Ingegerd Ericsson och professor Magnus Karlsson, ortopediska kliniken, Skånes Universitetssjukhus har nu sammanställt en slutrapport, som visar att:

    • I årskurs nio hade 93 % av eleverna med daglig idrott god motorisk förmåga jämfört med 53 % i kontrollgruppen.
    • 96 % av eleverna i gruppen med daglig idrott klarade grundskolans mål och uppnådde behörighet för gymnasieskola att jämföra med 89 % i kontrollgruppen. Det är framför allt pojkarnas resultat som har förbättrats.
    • Pojkarna i gruppen med daglig idrott hade dessutom signifikant bättre betyg i svenska, engelska, matematik samt idrott och hälsa jämfört med kontrollgruppen. Det förelåg inte längre någon skillnad mellan pojkar och flickor jämfört med kontrollgruppen där flickor hade bättre betyg än pojkar.
    • Betygen var högre bland elever med god motorik jämfört med elever med bristande motorisk förmåga.

    Studien är helt unik då den jämför barn under en tidsperiod av nio år och barn med samma bakgrund (samma skola, föräldrar med jämförbar utbildning, inkomst och intresse för fysisk aktivitet).

    Det vetenskapliga resultatet, baserat på Bunkefloprojektet, visar att daglig schemalagd idrott och medveten motorisk träning förbättrar inte bara motorik utan också skolprestationerna.

    Med detta som bakgrund föreslår vi Kristdemokrater att fullmäktige beslutar

    –     att Skolorna i Lidköpings kommun inför daglig motion enligt Bunkefloprojektet.

    Lidköping 2014-04-22